Az Aeroflot a Szuhojokat jobb Szuhojokra cseréli
Megkezdődött és még ebben a fél évben lezárul az Aeroflot Szuhoj gépcsereprogramja, amelyet a légitársaság és a gyártó már korábban is többször meghirdetett, tekintettel arra, hogy az Aeroflotnak átadott első tíz korai gyártású S100 Superjet nem teljesítette az ígért paramétereket. Noha a híradások sokszor nem voltak teljesen világosak, azt lehetett tudni, gyakori volt velük a műszaki probléma és sok volt a leállás: korábbi hírek szerint az utaskényelmi berendezésekkel is baj volt, például nem volt elég toalett a fedélzeten, de a fő gond a hajtóművek teljesítményével és fogyasztásával volt, illetve azzal, hogy az eredeti tervekhez képest ezek az első példányok nehezebbek is voltak.
A nemzetközi összefogással, többek közt az Alenia részvételével készülő típus első példánya, a Szovjetunió bukása utáni első teljesen új orosz utasszállító 2008 májusában szállt fel, és hogy a gép körül bőven vannak gondok, azt a berepülési program elhúzódása is jelezte, majd a kibocsátó örmény légitársasággal történő durva vitasorozat.
A gyártó és az összesen harminc Superjet megvásárlására szerződött Aeroflot között az a megállapodás született, hogy a Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) későbbi, már javított minőségű példányokkal cseréli le az első tíz gépet. Az Itartassz összefoglalója szerint január végén már az ötödik és hatodik javított S100-ast repülték át a Zsukovszkij repülőtérről, az SCAC átadási központjától a légitársaság számára Seremetyevóra.
A jelentés szerint az Aeroflot leadott vagy még ezután leadandó példányai iránt máris érdeklődnek különböző, meg nem nevezett légitársaságok, ami azért érdekes hír, mert korábban a gyár úgy tervezte, hogy ezeket az S100-asokat üzleti gépekként, magán jetekként értékesíti majd.
Az orosz nemzeti légitársaság SSJ-flottája eddig 18 ezer járatot teljesített és a gépek összesen 27 ezer órát repültek. Tavaly vehette át első példányát az első nyugati felhasználó, a mexikói Interjet. A cég honlapján 179 megrendelés szerepel, az összefoglaló szerint azonban fix szerződés 73 csak gépre szól. Ennek ellenére a gyártó azt reméli, hogy a következő tíz év folyamán még 800 Superjet kerül a légitársaságokhoz.
A friss hírek között azonban nem túl kedvező, hogy közben hivatalosan meg nem nevezett biztonsági problémákat fedezett fel a maga tesztjei során az orosz polgári légiközlekedési hatóság, és ezekről értesítette a gyártót is. A rendkívül szűkszavú jelentés ráadásul a típussal kapcsolatban „az incidensek számának jelentős növekedéséről” ír. Mint az iho/repülés is beszámolt róla, a géppel eddig egy katasztrófa történt egy indonéziai bemutató repülés során, de a protopéldány hegynek repülése nem volt semmiféle műszaki problémának felróható. Egyelőre nincs végleges vizsgálati jelentés arról az eseményről, amikor a légialkalmasági tesztrepülések egyike során egy ugyancsak gyári példány behúzott futóművekkel hasraszállt Izlandon.
Friss orosz sajtóértesülések szerint a szárnyakon lévő kormányfelületek (csűrők), illetve a szárnymechanizáció működéséről lehet szó, konkrétan az orrsegédszárnyakról, amelyek a gép kis sebességű repülésekor fontosak, és amelyek az elmúlt években tizenöt alkalommal okoztak incidenseket a típuson. A gyártó képviseletében ugyanakkor ismét felhangzottak a már korábbi ügyek esetében is hallott érvek, miszerint az „új külföldi gépekkel” is vannak problémák, és a szövetségi légügyi hivatal nem függesztette fel az utasszállítók légialkalmassági engedélyét, ami azt jelenti, hogy a hiba „nem kritikus” jellegű.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!