Apa, kezdődik! December tizedikén a villamosítás Váradtól Kolozsvárig
December 10-étől hosszabb időre leáll a vasúti közlekedés Kolozsvár és Nagyvárad között, a nemzetközi vonatokat alternatív útvonalakra terelik. Az ok: a romániai 300-as vasúti vonalcsoport gerincvonalának erdélyi és partiumi szakaszát villamosítják.
Romániában december 10-én lép érvénybe az új vasúti menetrend, a nemzetközi és belföldi járatok új útvonala ekkortól a világhálón is elérhető lesz. Az erdélyi és partiumi városokat Budapesttel összekötő nemzetközi vonatok – ezek többsége általában a Kolozsvár és Nagyvárad közötti vasúti pályán halad – alternatív útvonalokon továbbra is közlekednek, vagyis a Brassó és Budapest, a Kolozsvár, Nagyvárad és Bécs közötti közvetlen vasúti kapcsolat megmaradnak.
A terelés lehetséges útvonalai: Dés–Zsibó–Érmihályfalva, Tövis–Piski–Arad–Lőkösháza, továbbá Illye–Arad–Piski–Segesvár–Brassó. Az egyes nemzetközi vonatok útvonaláról egyelőre még nincs információ, odaát még zajlik az átszervezés. A terelés több órával, néhány esetben akár a korábbi duplájára is növelheti az egyes járatok menettartamát.
A Kolozsvár és Nagyvárad közötti vasúti pálya lezárása a romániai belföldi vasúti közlekedést is érinti. Ezen keresztül valósul meg ugyanis az összeköttetés a partiumi városok (Nagyvárad, Szatmárnémeti) és Bukarest, illetve a Fekete-tenger parti Mangalia között. A bánsági Temesvár és a moldvai Jászvásár (Iași) közötti vasúti kapcsolatot is ez a sínpár teremti meg. Ezeket a vonatokat szintén más útvonalakra terelik. Rövid távon, Nagyvárad és Élesd, illetve Kolozsvár és Egeres között december 10-e után is közlekednek személyvonatok, de a munkálatok előrehaladtával ezeket a szakaszokat is lezárják.
Érdekes módon a CFR személyszállító részlege, a Calatori csak bizonyos, rövid ideig tartó pályaépítési munkálatok idején indít vonatpótló buszokat. Mivel a szóban forgó beruházás azonban több évig tart majd, és az ütemterv is változhat, ez a megoldás ezen esetben nem merülhet fel.
A román szállításügyi minisztérium 2022 novemberében írta alá a finanszírozási szerződést a CFR SA-val a Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vasútvonal korszerűsítésére. A szerződés értelmében a 9,36 milliárd lejes (712 milliárd forintnak megfelelő) összeget az Európai Unió helyreállítási alapja folyósítja. A CFR SA négy szakaszra osztotta a munkálatokat és szakaszonként írt ki pályázatot a 166,2 kilométeres vasúti pálya villamosítására és felújítására, melyet a nyertes cégcsoportoknak 42 hónap alatt kell befejezniük. A Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vasútvonalon a villamosítás és pályafelújítás után a személyvonatok 160 kilométer/óra, a tehervonatok pedig 120 kilométer/óra sebességgel haladhatnak majd. A munkálatok során 33 hidat, öt alagutat újítanak fel, és modernizálják az állomásokat is.
A magyarországi oldalon a Biharkeresztes–Püspökladány vonal villamosítása kora ősszel készült el.
Nyitóképünkön: a nagyváradi állomás
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!