Alternatív megoldás a mellékvonalakra: bemutatta az innovatív RS Zerót a Stadler
A népszerű RS1-es motorkocsik utódja korszerű és környezetbarát: hidrogén- vagy akkumulátoros hajtással rendelhető, így szén-dioxid-mentesen üzemelhet a mellékvonalakon.
Az RS1-es Regio-Shuttle 28 éve a vasúti személyszállítás egyik legnépszerűbb járműve Németországban: jelenleg körülbelül ötszáz példány közlekedik a német és a cseh vasúthálózaton. A most bemutatott innovatív utódot erre a bevált technológiára alapozta a svájci gyártó, integrálva benne a legmodernebb, környezetbarát hajtásrendszereket. Az RS Zero hidrogén és/vagy akkumulátoros hajtással is elérhető, így nemcsak új mércét állít fel a környezetbarát vasúti közlekedés terén, hanem világelső is.
A haladást és az innovációt képviselő RS Zeróval a Stadler folytatja az RS1-esek sikertörténetét, ezzel egyidejűleg az új, fenntartható hajtásláncokkal eleget tesz a jelen kihívásainak. Habár a jármű megőrizte az előd jellegzetes, trapéz alakú ablakkereteit, a külső dizájn futurisztikus: szárnyalakú, modern ledes fényszórókat is felvonultat.
Az RS1-es motorkocsi hivatalos berlini bemutatóján, amin a típus szóló kivitelű, hidrogénhajtású prototípusát prezentálták, Peter Spuhler, a Stadler-csoport igazgatóságának elnöke elmondta: az RS1 a Stadler történelmének fontos része, az utolsó járművet tizenegy éve adták át a megrendelőnek. Az RS Zeróval most új fejezetet kezdenek ebben a sikertörténetben, ami lehetővé teszi, hogy tovább növeljék vezető szerepüket az alternatív hajtáslánc-technológiák terén.
Németország vasúthálózatának 38 százaléka nem villamosított, Európát illetően ez 43 százalékot tesz ki. A modális váltás célja, hogy egyre nagyobb forgalmat tereljenek át a közútról a vasútra, ennek eléréséhez Németországban és Európában is újra kell indítani a régi, nem villamosított mellékvonalakat is. Az akkumulátoros és hidrogénhajtású RS Zero ezekhez az útvonalakhoz kínál helyi szén-dioxid-kibocsátásmentes megoldást. Nem számít, hogy ezek a vonalak villamosítottak-e, vagy hidrogén- és/vagy elektromos töltőállomást igényelnek, mindegyik jármű a vasúthálózat adott körülményeihez igazítható.
Könnyű kialakításának és tizennyolc tonnánál alacsonyabb tengelynyomásának köszönhetően az RS Zero ideális a gazdaságilag vonzó személyszállítási szolgáltatásra még az alacsony forgalmú mellékvonalakon is. A Stadler nagyon büszke arra, hogy az akkumulátoros-villamos Flirt Akku motorvonat után a következő alternatív hajtásláncú járművet is bemutathatják Berlinben. Technológiai nyitottságának köszönhetően a svájci vállalat mindig a megfelelő járművet tudja kínálni az ügyfeleknek, jelentősen hozzájárulva a közlekedés modális váltásához.
Az RS Zero szóló és ikermotorkocsiként is elérhető, hetven–százötven ülőhelyet kínálva. Az ajtóknál alacsony belépési magasságú, alacsonypadlós utastere tágas, lépcső- és akadálymentes, ez különösen a mozgáskorlátozottaknak előnyös.
A Stadler célja egy olyan különösen könnyű jármű kifejlesztése volt, ami károsanyagkibocsátás-mentes működést tesz lehetővé a mellékvonalakon. Az új járműtípussal az ügyfelek olyan vonatot használhatnak, ami a hatékonyságot a maximális kényelemmel ötvözi, és minden utasnak a lehető legjobb hozzáférhetőséget nyújtja.
A motorkocsiban számos kényelmi funkció elérhető, többek között multifunkciós tér kerékpárok, babakocsik és nagyméretű csomagok szállítására, társalgó és komfortzóna, normál és egyes ülések, kerekesszékeseknek elkülönített helyek, akadálymentes WC és „fedélzeti iroda”.
A belső kialakításnál kiemelt hangsúlyt fektettek a fenntartható anyagok használatára, például a padlóburkolat körülbelül 98 százalékban megújuló anyagokból készült, nem tartalmaz szintetikus gumit és lágyítószereket. A jármű oldalfalburkolata újrahasznosított anyagokból, többek között PET palackokból készült, a beszerelt légkondicionáló berendezés klímabarát hűtőközeggel működik.
Az RS Zero egy új korszak kezdetét jelenti a regionális vasúti közlekedésben, a járművel a karbonsemleges jövő felé vezeti a közlekedési vállalatokat a Stadler, fenntartható megoldást kínálva a helyi személyszállításban. Az innovatív motorkocsival az utasok biztonságosan, kényelmesen és környezetbarát módon juthatnak el úticéljukhoz.
A prototípust a szeptember 24-e és 27-e között Berlinben megrendezendő InnoTrans 2024 szakkiállításon és -vásáron is kiállítja majd a Stadler. Az ottani hivatalos bemutatóra szeptember 24-én 14 órakor kerül sor a T09/40 vágányon.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!