Álmok, tervek, eredmények
Kétezerhatban kiszervezték az áruszállítást, majd később (2008-ban) privatizálták is a MÁV-Cargót. Egy évre rá a a személyszállítást, újabb egy év elteltével a vontatást és a karbantartást is külön leányvállalattá szervezték. A tevékenységek szétdarabolása sok nehézséggel járt, a személyszállító vállalat költségtérítése is csak 2009-ben normalizálódott. A MÁV-Start 2010-ben kötötte meg az első „igazi”, több évre szóló közszolgáltatási szerződést, 2011-ben pedig a MÁV és az állam közötti pályahálózat-működtetési szerződés született meg. Ugyanebben az évben a Széll Kálmán terv keretében ötven milliárd forint részleges adósság-konszolidációt kapott a vasút. 2012-ben kapott először teljes pályaműködtetési költségtérítést a MÁV, és ebben az évben kezdődött meg a felkészülés a vasút – újabb – átalakítására.
Ezek voltak az elmúlt évek fontosabb történései a MÁV-csoport életében, idén pedig a folyamat folytatásaként egyes folyamatok megfordítása várható. A vontatási és karbantartási tevékenységek ismét egy céghez, a MÁV-Starthoz kerülnek. Megalakul, és megkezdi működését a független pályahálózat-működtető vállalat, és ezzel együtt létre jön a MÁV Szolgáltató Központ. A születendő új cég pontos tevékenysége egyelőre nem ismert. Mindezen folyamatok végére 2014-re várható a „stabilizált működés” – mondta előadásában Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója egy sajtó-háttérbeszélgetésen. Azóta kiderült, hogy az átalakítás ezúttal is csúszni fog.
Az idén zajló folyamatok közül kiemelkedően fontos a nemzetközi kapcsolatok erősítése, ez főképp a 6-os és 7-es vasúti korridorok (Spanyolország–Franciaország–Olaszország–Szlovénia–Magyarország, illetve Csehország–Szlovákia–Ausztria–Magyarország–Románia–Bulgária–Görögország) fejlesztésében nyilvánul meg. E beruházások uniós forrásból valósulnak meg. Komplex intézkedéssorozattal fejlődik majd a magyar-orosz vasúti kapcsolat, és 2013-ban Magyarországon tartja majd plenáris ülését a Transzszibériai Árufuvarozási Koordináló Tanács.
Az ingatlankezelés területén is átalakulások zajlanak. A MÁV visszavásárolta a Resti Zrt.-t, így sok fontos állomási területet szerzett vissza a vasút, s ezzel együtt mentesült sok, ezzel kapcsolatos megörökölt kötöttségtől, mint például a cég 2022-ig szóló haszonélvezeti joga. A felújítás alatt álló 30a és 40a elővárosi vasútvonalak Közop forrásból felújított állomásait, megállóhelyeit megtisztították a graffitiktől és a szeméttől, a rend és tisztaság megőrzése céljából térfigyelő kamerákat telepítenek. A székesfehérvári vonalon 181, a pusztaszabolcsin 31 kamerát helyeznek ki. Ezen felül tizenkét állomáson vasútőrök, polgárőrök és rendőrök is járőröznek majd. A korábban kihasználatlan, vagy nem tisztázott jogviszonyú sportlétesítmények ügye is rendeződik, és profiltisztítás keretében közel kétezer egyéb ingatlant ad majd át a vasút a Nemzeti Vagyonkezelőnek.
2013-ban is folytatódnak a Közop-projektek: új lendületet kap a Sorompóprogram, amelynek keretében a forgalmas utak vagy forgalmas vasútvonalak útátjárói (például a Balaton környékén) kapnak fény- és félsorompót. Ezzel egyidejűleg a szabálytalan közlekedést rögzítő V-tanú rendszer kiépítése is folytatódik. Tovább bővül a diagnosztikai rendszerrel ellátott járművek köre, és folytatódik a VPR (Videós Pályafelügyeleti Rendszer) kiépítése is.
Az utaskomfort javítására további projekteket is bonyolít a vasút. 2015. végéig befejeződik 26 állomás tervezett, rendszerszintű fejlesztése, tíz állomás felvételi épületének és egyéb utasforgalmi létesítményeinek (peronok, alul- és felüljárók) felújítása. Tizennyolc állomáson a szolgáltatások bővítéseképpen kormányablak is létesül.
Közben zajlik a járművek ráncfelvarrása is, a Bzmot és BDVmot motorkocsik és pótkocsijaik felújítása mellett folyamatban van a gyorsvonati kocsik modernizációja és az új arculat szerinti fecskés elővárosi kocsik kialakítása is. 750 személyszállító járművén pedig ingyenes, vezeték nélküli internet-hozzáférést is biztosít a MÁV-Start.