Csúszik a MÁV átalakítása
Az iho úgy értesült, április elseje helyett közelebbről meg nem határozott időpontra tolódott a MÁV Zrt. szerkezeti átalakítása. Hallani ugyan egy június elsejei dátumról, de azt már nem vésik kőbe, ugyanis még mindig vannak bizonytalanságok.
Az átalakulás lényegi elemei: egyrészt a jövő hónap elsejével kezdte volna meg a működését az elkülönített vasúttársaságok koncepciójának megfelelően a pályaműködtető vasúttársaság, a Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt. (NVP Zrt.). Másrészt hivatalosan ekkor kezdődött volna az államvasút jövőbeni működését alapjaiban meghatározó folyamat, a Start, a Trakció és a Gépészet 2014-ig lezajló szervezeti integrációja. (Érdemben a három cég már ma is egyként funkcionál, a vezérigazgatótól lefelé azonos személyek töltik be a posztokat.) Végül, de nem április elsejével a MÁV Szolgáltató Központ Zrt. megalakítása az utolsó etap. Utóbbi társaság a MÁV Informatika Zrt. átalakításával jönne létre, magába olvasztva a jelenlegi háttérszolgáltató tevékenységeket, úgymint humánszolgáltatók, beszerzés, logisztika, pénzügy, számvitel, kontrolling.
Információink szerint noha az NVP Zrt. bejegyzése már korábban megtörtént, a szakszervezetekkel, bankokkal, közlekedési hatósággal folytatott egyeztetések egyelőre nem vezettek maradéktalanul eredményre. Főleg a hitelező pénzintézetekkel kezdett tárgyalások zajlanak a vártnál lassabban, így a Startba beolvadó elődvállalatok (például a Traxx mozdonyokat annak idején banki finanszírozás révén beszerző MÁV-Trakció) adósságállományának fedezete sem tisztázott, de a szakszervezetekkel is egyeztetni kell, hiszen nagyon sok munkavállalót érint az átalakulás.
Iméntiek tükrében szinte részletkérdés, hogy a pályavasúti társaság neve valószínűleg nem NVP Zrt. lesz, ahogy korábban tervezték, hanem az elnevezésbe feltehetően itt is bekerül az anyaholding, a MÁV.