Alitalia: prolongált bizonytalanság
Kezd elbizonytalanodni az Alitalia megmentésére kidolgozott terv: noha az igazgatótanács elfogadta a módosított racionalizálási programot, de el kellett halasztania a döntést a hónap végéig a pénzügyi mentőakcióról, abban a reményben, hogy a résztulajdonos Air France/KLM addig megmásítja elhatározását, és pénzzel is segít. A 300 millió eurós tételről szóló döntés ügyében november 27-éig hosszabbította meg a határidőt.
A francia–holland csoport azonban már most közleményben erősítette meg eddigi álláspontját: noha továbbra is kitart az Alitalia mellett, és jó irányba tett lépésként értékeli az új szerkezeti elképzeléseket, nem óhajt részese lenni a hatalmas veszteségeket felhalmozott olasz légitársaság feltőkésítésének, mert a programot ehhez nem tartja elégségesnek.
Az Alitalia vezérigazgatója és a közlekedési miniszter által előterjesztett átalakítási programban olasz lapértesülés szerint egyebek közt az szerepel, hogy az Alitalia csökkenti a közép-hatótávolságú flottáját, de fenntartaná a jelenlegi teljesítményt, vagyis a flotta hatékonyabb kihasználását írja elő. De hogy részben ennek következményeként valóban előírja-e a program kétezer állás leépítését, azt még nem lehet biztosan tudni.
A Corriere della Sera szerint az igazgatótanácsi ülés fordulópontja az Alitalia történetének, bár sokak szerint a mostani patthelyzet valójában 2009-ben alakult ki, amikor az olasz kormány nemzeti érdekekre és érzelmekre alapozva nem engedélyezte, hogy a francia–holland csoport többségi tulajdonosa legyen a légitársaságnak. Most pedig az olasz közvélemény meglehetős ingerültséggel fogadja az Air France/KLM döntését arról, hogy kimarad a feltőkésítésből.
Az Alitalia dolgozói, akiknek egy csoportja az igazgatótanács ülése alatt tüntetett a társaság római központja előtt, azt hangoztatták, hogy „az Alitalia nem maradhat az Air France túsza”, mert az Air France nem törődik Olaszország és az Alitalia jólétével, érdekeivel. A tüntetők egyúttal az olasz kormány felelősségét hangsúlyozták a társaság megmentésében.
Mint arról az iho/repülés korábban beszámolt, a légitársaság az előző csőd és a privatizálás, vagyis 2009 óta egymilliárd eurónyi veszteséget halmozott fel, a napi működési veszteség pedig 1,6 millió. Korábban az Air France/KLM a racionalizálási terv részleteitől tette függővé, beszáll-e a pénzügyi mentésbe, mindeközben a franciák és a hollandok ugyancsak azzal vannak elfoglalva, hogy végrehajtsák magának az anyatársaságnak az átalakítási tervét.
A nagy európai versenytársak egyike az uniós előírások szerint illegálisnak minősítette a pénzügyi mentőcsomagot, amelyből 75 millió eurót az állam egyik vállalata, az olasz posta adna a bajba jutott légitársaságnak, vagyis ez az összeg valójában tiltott állami támogatás.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!