Akár már jövőre egy jeggyel vonatozhatunk Európában!

iho/vasút   ·   2024.11.18. 12:00
vonatjegy_pkpic

Jelenleg még csak több vonatjegyet váltva lehet átutazni a kontinensen, ez hamarosan leegyszerűsödhet.

Ha az ember úgy dönt, vonattal tenné meg több országot is érintő útját Európában, sokszor bizony felkötheti a nadrágját: lehet, hogy az egyes szakaszokra számos vasúttársaság vonatjegyét is meg kell vásárolnia, ami jelentős pluszköltséget és nem kevés utánajárást igényel a különböző foglalási rendszerekben. Ilyenkor bizonyára sokan azt kívánják: bárcsak elérhető lenne valamilyen egyszerűbb megoldás!

Aki elkötelezett a fenntarthatóbb közlekedési lehetőségek mellett vagy csak egyszerűen jobban szereti a vonatozás élményét, az hajlamos többet fizetni, mint egy egyszerűbb és olcsóbb fapados repülőjáratért.

Nos, az európai távolsági vonatozás hamarosan leegyszerűsödhet az Euronews szerint: a tervek szerint két éven belül – várhatóan még 2025-ben – elindul az egységes európai vonatjegyvásárlási rendszer, melynek köszönhetően egyetlen jeggyel több célállomásra is lehet majd utazni, ráadásul a teljes útvonal menetrendjét el lehet majd érni egy helyen. Jóllehet, a kalandos utazásokat kedvelőknek nem fog tetszeni az egyszerűbb jegyváltás, azonban akik időt és/vagy pénz szeretnek spórolni, vagy nem tehetik meg, hogy lekésik a csatlakozást és ezért új jegyet vegyenek, azoknak mindenképp jó hír az új egységes páneurópai szisztéma érkezése.

De hogy is fog ez működni a gyakorlatban? Számos utazó jelenleg az olyan szakértők tanácsaira támaszkodik, mint a seat61.com oldalt létrehozó Mark Smith, mely az első olyan weboldalak egyike, ami tippeket és megoldásokat kínál az európai távolsági vasúti utazásokkal járó idegeskedések ellen.

Bár még gyerekcipőben járnak, néhány platform már elérhető, melyek az új foglalási rendszert inspirálhatják. Például a Rail Europe és az Omio már most is kínálnak több országon átnyúló utazásokat, az egyes szakaszokra azonban továbbra is külön vonatjegyeket kell váltani.

Az egységes jegyrendszer ráadásul csak az egyike azon javaslatoknak, amiket az Európai Unió új közlekedési biztosa, Aposztolosz Cicikosztasz tett, aki a fenntartható közlekedésre és a karbonmentesítési megoldásokra összpontosít. Úgy gondolja, hihetetlen, hogy 2024-et írunk, és még mindig nem áll rendelkezésre ilyen rendszer. Elmondta, ugyanolyan egyszerűvé kell tenni a vonatjegyek foglalását, mint a repülőjegyekét.

A közlekedési biztos ambiciózus tervekkel állt elő egy olyan európai nagysebességű vasúthálózat kialakításához is, mely még jobb összeköttetéseket kínál Európa fővárosai között, többek között éjszakai vonatokkal. A cél az, hogy a zöld és digitális innovációk összekapcsolásával az európai utazás biztonságos, elérhető és megfizethető maradjon.

Napjainkban ráadásul reneszánszukat élik az európai éjszakai vonatok, a hálókocsik egyre több izgalmas útvonalon érhetők el. Például az ember egy brüsszeli vacsorát követően még olyan korán megérkezhet Velencébe, hogy eljusson a nyüzsgő Rialto piacra (Mercati di Rialto), de átszállás nélkül elutazhat Bécsből vagy Münchenből Rómába, Bécsből Hamburgba, Berlinből Brüsszelen át Párizsba, vagy Brüsszelből és Amszterdamból Berlinen és Drezdán át Prágába. Ráadásul Bécset egyenesen már az európai éjszakai vonatok fővárosának nevezik!

A hetvennél is több európai vasúttársaságot és nemzeti szövetséget tömörítő Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) az elsők egyikeként állt ki teljes vállszélességgel a rendszer mellett. Úgy vélik, létfontosságú felismerni, hogy a digitalizáció elengedhetetlen a közlekedési rendszer korszerűsítéséhez.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: PKP IC / railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek