A United 737-eseket vesz, a Bombardier csalódott

iho   ·   2016.01.22. 13:45
cim

A bejelentés talán önmagában nem lenne annyira izgalmas, a világ egyik legnagyobb légitársasága egy, a flottájához képest nem is olyan nagy, negyven gépes beszerzésről döntött: a United Airlines 737-700-asokat vásárol a Boeingtól.

A hír inkább Kanadában számított döntőnek, a Bombardier-nél maradhatott el a pezsgőbontás: a bejelentés ugyanis azt jelenti, a három osztályra berendezett, egyfolyosós, 115–120 utast szállító kategóriában a cég új, nagyon modern, kompozit-építésű CSeries-típusával nem sikerült elhalászni a United megrendelését a hatalmas konkurens elől.

Ugyanakkor miközben a nemzetközi repülőmédia a Bombardier számára csalódást keltő döntésként tálalja a bejelentést, máshol azt is kiemelik, hogy a United pénzügyi főnöke, Gerry Laderman kijelentette: a légitársaság ezzel nem zárta le a kategóriában a beszerzést, és „további repülőgépek”, értsd esetleg más típusok megvásárlását is lehetségesnek tartja, akár a CSeriesét is, teszik hozzá az optimista kommentárok.

737-700-as: a United a meglévő típushoz rendelt friss példányokat

Ugyancsak fontos és reményt keltő a Bombardier számára egy másik amerikai óriástársaság, a Delta elnökének egy korábbi megjegyzése, Richard Anderson „nagyon komolyan számol” a CSeries beszerzésével. A gyártó még tavaly vitte el a gépet Atlantába, hogy bemutassa a Delta vezetőinek, az elnök pedig egyrészt dicsérte Pratt & Whitney GTF-hajtóműveket, másrészt úgy fogalmazott, hogy a CSeries az elmúlt idők legjelentősebb fejlesztése a kereskedelmi repülés technológiájában. „Megfelelő áron ez egy versenyképes repülőgép” – tette hozzá.

A gépről egyébként már korábban más jelentős légiközlekedési személyiségek is elismerően nyilatkoztak, mindamellett az új típus igazi piaci sikeréhez még nagyon nagy szükség lenne egy igazi áttörést jelentő megrendelésre valamelyik vezető légitársaság részéről, kommentálják az elemzők.

Mint erről többször beszámoltunk, a valóban teljesen új tervezésű, modern technológiákat alkalmazó gép fejlesztése mintegy három és fél évet csúszott és hatalmas túlköltekezésbe torkollott, ami alapjaiban rendítette meg a Bombardiert. Most már azonban a gép elnyerte a légialkalmassági engedélyét, ennek ellenére az eddigi 243 fix megrendeléshez eddig nem kapott újabbakat, és ennyi gép eladása egyelőre még nagyon nem fedezi a program eddigi kiadásait.

Harminc éve az első új konstrukció a kategóriájában, mégis nehéz piacot találnia

A polgári gépek egyik legnagyobb „fogyasztója”, Steven Udvar-Hazy tavaly nyilvánosan tanácsolta a kanadaiaknak, hogy „minden tőlük telhetőt tegyenek meg, beleértve az árak meghatározását, annak érdekében, hogy egy ilyen szuperhosszú megrendelést elérjenek, ami aztán felbátorít más légitársaságokat is. A javaslat nyilván azt jelentené, amit egyébként a Delta-elnök is sugallt a maga „megfelelő árra” vonatkozó megjegyzésével, hogy a Bombardier olcsóbban kellene, hogy kínálja a gépet. Ami viszont azzal járna, hogy még inkább elhúzódna a program pénzügyi kiegyenlítődése és profitábilissá válása. Amit a Boeing például a 787-es esetében a maga tartalékai révén átvészelhetett, a Bombardier anyagi bázisai azonban nem ennyire stabilak.

A Bombardier először abban reménykedett, hogy a típus első felszállása, majd a berepülési program első szakaszának lezárása hozza el a nagy áttörést, amikor igazolhatóak az ígért kiváló paraméterek. Aztán a berepülési program lezárása illetve a légialkalmassági tanúsítvány elérése volt a remélt határkő, amely meghozta volna a rendelések újabb hullámát.

Más, szkeptikusabb megfigyelők ugyanakkor arra emlékeztetnek, hogy a CSeries ugyan a kategóriájában évtizedek óta valóban az első igazán új konstrukció, de a kisebbik változata az igen sikeres Embraerekkel ütközik a piacon, a 130 személyes, nagyobb 300-as variánsa pedig a 4-5 ezer gépes rendelési listákkal rendelkező, modernizált Boeing és Airbus típusokkal, a neo-val és a MAX-szal. Márpedig a légitársaságoknak olcsóbb, egyszerűbb megoldás flottájuk frissítésekor a meglévő típusok új kiadásainak rendszeresítése.

Nagyon kellene egy rendelés az egyik mega-légitársaságtól

A kanadaiak eközben, csalódás ide vagy oda, erősen készülnek az első CSeries átadására. A Swiss számára készülő gép már az összeszerelő soron van, hangzik a gyártó közleménye, ami tehát azt jelenti, hogy nem a Swiss-színekben pompázó protopéldányt kapja meg a légitársaság, hanem egy már a sorozatgyártásból kikerülő gépet. Egy CS100-as, feltehetően persze épp a Swiss-festésű, amely egyszer már járt Zürichben a párizsi szalon után, mindenesetre hamarosan ismét Európában turnézik az itteni vonalakon történő próbarepülésekre. Az első állomás ismét a svájci nagyváros, és ezzel megkezdődik a Swiss személyzetek és földi kiszolgálók számára is a felkészülés az új típus fogadására.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek