A Nyugati átépítése, ahogy az Uvaterv látta
Az 1877-ben felépült Nyugati pályaudvar – beleértve a második világháborús károkat is – száz évvel később már komoly rekonstrukcióra szorult. Nemcsak a tetőszerkezetet kellett a nulláig visszabontva újjáépíteni, de a vágányhálózat is az új közlekedési igényeknek megfelelő kellett, hogy legyen. A gőzöskorszak végéhez közeledve ugyanis már nem volt szükség a körüljárató vágányokra, amelyeken a mozdony a szerelvény kikerülésével víz- és szénszerelésre, valamint fordításra kihúzzon, az elővárosi forgalomban a hetvenes évek közepére, végére már egyre inkább az ingavonatok váltak jellemzővé.
Aki 1977–79 között a Nyugatiban és környékén járt, csak a Nagykörútra néző főhomlokzatot láthatta egészben. A csarnokot teljesen lezárták, a két oldalon elhelyezkedő külső vágányok mellett a csarnoki sínpárok csonkái (összesen tizennyolc vágány) indították és fogadták a vonatokat. Nem is tudta minden szerelvény a Nyugatit használni, az 1979/80-as menetrend tanúsága szerint a 2-es vonalra Angyalföldről két, a 70-esre Rákospalota-Újpestről egy, a 71-esre ugyaninnen tizennégy, Rákosrendezőről a 70-esre kettő, a 71-esre egy, a 100a-ra Zuglóból hat, a 142-esre Kőbánya alsóról szintén hat vonat indult (Kőbánya-Kispest rekonstrukciója még nem volt kész akkoriban).
A rekonstrukció következő lépése a 3-as metró új szakaszának 1981-es átadása, és az aluljáróban létrehozott belföldi jegypénztár volt – ennek ma már nyomait is alig látjuk az elételepedett kereskedők standjaitól, bódéitól), a Nagykörút felőli homlokzat 1998-ban újult meg. Egy évvel később a Westend bevásárlóközpont építése, 2006-ban a tervezett kormányzati negyed beruházása rendezte át a vágányhálózatot a mai, bevallottan nem végleges formára.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!