A Lufthansa magyarországi fél évszázada
Napra pontosan ötven évvel ezelőtt, 1967. augusztus 26-án landolt a Lufthansa LH194/195 számú, első közvetlen, Frankfurtból érkező járata Budapesten: a „Kiel” névre keresztelt Boeing 727-30-as München érintésével érkezett a magyar fővárosba, majd innen folytatta útját Belgrádba. Alig egy évvel később már egy második járatot is indított Budapestre a német légitársaság, amely a Düsseldorf–München–Budapest–Belgrád útvonalon közlekedett, olvasható a légitársaságnak az évfordulóra közreadott összefoglalójában.
1969 áprilisában önálló irodát nyitott a vállalat, amely az akkori Felszabadulás tér 1. szám alatt működött. 1971-től a budapesti járatok immár Belgrád érintése nélkül közlekedtek a német városok és Budapest között. A 80-as évek végén Stuttgart, majd Berlin, később pedig Hamburg és Köln is felkerült a Budapestről közvetlen Lufthansa járattal elérhető városok listájára, a légicég pedig 1990-ben átköltözött a ferihegyi 2-es terminálra.
– Nagy utat tettünk meg, hiszen ötven évvel ezelőtt egyetlen járattal létesítettünk kapcsolatot Magyarország és Németország között, ma pedig heti hatvankilenc járatunkkal a legnagyobb, piacvezető hálózati légitársaság vagyunk Magyarországon. Légitársaságunk a Lufthansa Csoporthoz tartozó Austrian Airlines, SWISS International Air Lines, Brussels Airlines és Eurowings révén hetente százhatvannyolc járatot közlekedtet Magyarország és Ausztria, illetve Németország, Svájc és Belgium között. A csoport magyarországi járatait évente több mint 1,6 millió utas választja, így a harmadik legnagyobb légiutas-szállító vagyunk az országban – mondta Antal Gábor, a Lufthansa Csoport magyarországi vezetője.
A Lufthansa az egyetlen, amely Magyarország három repülőterére közlekedtet járatokat, hiszen Budapest mellett 2016 áprilisától már Debrecenbe is jár közvetlen Lufthansa-gép Münchenből, míg a nyári időszakban Lufthansa-charterjáratok repülnek Németországból Sármellékre, a Hévíz-Balaton repülőtérre.
A Skytrax légiipari piackutató intézet 18 millió utas megkérdezése alapján 2017-ben a „Legjobb Európai Légitársaság”-díjat a Lufthansának adta, a német légicég a hetedik helyen végzett az abszolút értékelésben.
A mintegy 130 ezer főt foglalkoztató Lufthansa Csoport tavaly közel 110 millió utast üdvözölhetett gépei fedélzetén, heti 11 ezer 738 járata segítségével pedig a világ 103 országának 308 célállomására lehet eljutni. A csoport flottája 617 repülőgépből áll, 2025-ig pedig 205 új repülőgépet érkezik a vállalathoz.
Innováció és modern repülőgépek az utasok szolgálatábanNem csupán mérete és járatszáma miatt meghatározó a Lufthansa, számos innováció is a német légitársasághoz kötődik. A Lufthansa vezette be 2003-ban a világon elsőként a szélessávú fedélzeti internetet, amely ma már az interkontinentális flotta 107 tagján, ez év áprilisától pedig immár a Lufthansa, az Austrian és a Eurowings Airbus A320-as repülőgépeinek egy részén is elérhető.
2009-ben a világon elsőként a Lufthansa check-in termináljai rendelkeztek rádiófrekvenciás azonosító rendszerrel egybekötött kártya- és útlevélolvasóval, amelynek köszönhetően okostelefonra letölthető beszállókártyával is fel lehetett jutni a gépre.
A vállalat volt az indító légitársasága a Boeing 737-es, 747-8-as, illetve A320neo géptípusoknak.
Lufthansa óriásgépek BudapestenA magyar utazóközönségnek és a repülés szerelmeseinek több repülőgépet is a Lufthansa mutatott be először Magyarországon, hiszen 1985-ben a német légicég hozta el először Budapestre a Boeing 747-es Jumbót, majd 2011 októberében a világ legnagyobb utasszállítójának, az Airbus A380-asnak a le- és felszállását csodálhatták meg több ezren. A sorozat pedig idén folytatódik, hiszen az ötvenéves jubileum alkalmából szeptember 8-án a Lufthansa budapesti ünnepségére érkezik a világ legmodernebb szélestörzsű gépe, az Airbus A350-es, amely még nem járt magyar légikikötőben.
– Az elmúlt ötven évben sokat fejlődtek a repülőgépek, a kabinok, a szolgáltatások földön és levegőben, a Lufthansa alapértékei azonban változatlanok: magas minőségű termékeket nyújtunk utasainknak, innovációink pedig az utasok kényelmét, biztonságát és a környezetvédelmet szolgálják – tette hozzá Antal Gábor.
A Lufthansa jelentős bázist épített ki a magyar fővárosban, hiszen 1995-től az informatikai megoldásokat szállító Lufthansa Systems alapított leányvállalatot Budapesten, a repülőgép-javításokat és karbantartásokat végző Lufthansa Technik Budapest pedig 2002-be alakult meg, így a csoport közel 700 munkavállalót foglalkoztat Magyarországon, olvasható a légitársaság összefoglalójában.
A neo-rendeléstől az A350-es látogatásáig: az iho/repülés Lufthansa-híreiMint a magyarországi légiközlekedés legfontosabb hagyományos külföldi partnere, a német légitársaság sokszor adott témát portálunk 2011-es indulása óta: archívumunk tanúsága szerint az első jelentős esemény, amiről beszámoltunk, a Lufthansa A320neo rendelése volt, ez aztán persze sűrűn felbukkant a későbbiekben is, pláne amikor kiderült, hogy a társaság lesz a modernizált keskenytörzsű kibocsátó légitársasága. De akadtak izgalmas exkluzív tudósításaink is az elmúlt években. Ott voltunk a kétszintes óriás A380-as bemutatóján, időről időre, először 2012 elején beszámoltunk a Lufthansa és a Lufthansa-csoport magyarországi pozíciójáról és terveiről, illetve az olyan helyzetekre adott reakciójáról, új vonalak nyitása formájában, mint amilyen a Malév leállása után következett be.
Nyomon követtük a 2012-ben indult jelentős átalakulási folyamatot, hírt adtunk a sármelléki charterek beindulásáról, miközben egy régebbi sorozatunkban Zerkowitz István megírta a Lufthansa 727-esei legendás balfordulóinak történetét is: a 31-es pályáról felszálló háromhajtóműveseket hogyan tudta a belgrádi kurzusra manőverezni a gép különleges tulajdonságai révén a jól képzett személyzet, egy még a reptér területe fölött végrehajtott elképesztően szűk fordulóval.
Portálunk egy akkori munkatársa ott lehetett az akkoriban forgalomba állított 747-8-asok egyikének fedélzetén, figyelemmel kísértük az új, rövid- és középtávú vonalakra szánt leányvállalat, az Eurowings születését és felállását, ott voltunk az új osztály, a Premium Economy bemutatóján. Láthattuk az első menetrend szerinti Lufthansa-járat érkezését Debrecenbe, beszámoltunk az első neo, később az első A350-es érkezéséről, ott lehettünk a fedélzeten az utolsó Lufthansa 737-es búcsúrepülésén Frankfurt és Hamburg között. Ezekben a napokban pedig a jelek szerint az Air Berlin eladásánál lesz főszereplő a társaság.
És ez természetesen egy viszonylag rövid és hézagos felsorolása csak a portálunk által is követett eseményeknek, változásoknak, fejlesztéseknek. Nincs mese, a Lufthansa történései valamilyen módon, kisebb vagy nagyobb mértékben, de hatással vannak a magyar légiközlekedésre, nem csoda, hogy a Lufthansa főszereplője a hazai aviatikának is, és főszereplője portálunknak is: lehet, hogy kicsit nagyképűen hangzik, de remélhetőleg mindkét vonalon további sok évre szól a Lufthansa jelenléte.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!