Lufthansa–Airbus–P&W: neo-ünnep
A január 21-én történt „csendes átadás” után pénteken zajlott az igazi ünnep Hamburgban, no meg a német légtérben: nyilvánosan is bemutatkozhatott a kibocsátó Lufthansa színeiben az Airbus újrahajtóművezett keskenytörzsű, középhatótávolságú utasszállítója, az A320neo. Sőt, most már az első után csatlakozik a flottához a második gép is, ezzel is megválaszolva az elmúlt napok kérdését, miszerint zajlik-e tovább ütemesen az újdonságok forgalomba állítása az elmúlt időszak kicsit kusza történései fényében.
Mint arról az iho/repülés eseményről eseményre beszámolt: a Lufthansa az eredeti kibocsájtó Qatar helyébe lépve vette át a gépcsalád új tagját, a változást a Pratt & Whitney hajtóművek bizonyos „hardveres és szoftveres” problémái okozták, mint a későbbi híradásokból kiderült, elsősorban az elektronikai rendszer hűtési gondjai. Majd az Airbus a korábbi tervekkel ellentétben nem ezzel, hanem a típusra tervezett másik, CFM LEAP-1 hajtóművekkel indította első felszállására, megintcsak igen mérsékelt médianyilvánosság mellett, a gépcsalád hosszabb törzsű, A321-es változatát. Ugyanakkor a gyártó leszögezte, a 321-esek közül az eredeti program szerint a P&W hajtóművekkel szerelt példányok állnak majd forgalomba.
Ezek után zajlott a pénteki nagy ünnepségre, amely egyben nyilván cáfolata volt a Reuters korábbi hírének is, miszerint a neók átadása két hónapot csúszna. A nyilatkozatok hangsúlyozták, a már január 25. óta járatokat repülő első példány az eddigi tapasztalatok szerint nemcsak, hogy hozta a várt paramétereket, de a tizenöt százalékos tervezett fogyasztáscsökkenést még valamelyest túl is teljesítette, a hajtóművek jelentősen csendesebbnek bizonyultak mind az utasok, mind a reptéri környezet számára.
Carsten Spohr az A320-as és a Lufthansa számára ugyancsak fontos A350XWB méltatása mellett egyik fő mondandója a gyártó és a légitársaság együttműködése volt: „Együtt törtünk előre és vittünk a piacra sok-sok innovációt, ezzel is hozzájárulva az európai repülőipar sikeréhez” – fogalmazott a Lufthansa-elnök. Az ünneplés valóban időszerű: negyven éve, 1976. február 9-én vette át a Lufthansa első Airbus típusát, egy A300-ast, azóta pedig összesen 582 gépet állított forgalomba gyakorlatilag a gyártó valamennyi típusából: jelenleg is a legnagyobb Airbus üzemeltető 392 géppel, ezek közül 284 az A320-as gépcsaládból kerül ki, 14 pedig a kétszintes óriás, az A380-as.
A Lufthansa Csoport összesen száztizenhat 320-as és 321-es neót rendelt, ezek közül hatvan repül majd a reduktoros, GTF-technológiát használó PW1100G-JM hajtóművekkel, amelyek megtakarítása a gyártó cég ugyancsak jelenlévő elnöke, Robert Leduc szerint egy ülésre számolva már eléri a húsz százalékot is. A Pratt & Whitney elnöke úgy fogalmazott, a Lufthansa az első, amely élvezheti ennek a repülőgép- és hajtómű-technolgiának az előnyeit mind a hatékonyság, mint a zaj- és károsanyag-kibocsátás tekintetében. Megemlékezett a gondokról is: a problémák többsége szerinte áprilisig megoldják.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!