A bécsi 12-es: ez sem tucatvillamos
Belevágtak: elkezdődött az osztrák főváros közösségi közlekedési közszolgáltatója, a Wiener Linien új, 12-es villamosvonalának építése. Budapesten pedig meghosszabbítanák a viszonylatot.
A tervek szerint az egykori, bécsi Északi pályaudvar helyén kiépülő, leopoldstadti Nordbahnviertelt (más néven Nordbahnhofviertel) feltáró viszonylaton 2025 őszétől indul meg a forgalom. A városnegyed egy részben még építés alatt álló kerület az ottani Lipótvárosban, területe hozzávetőlegesen 85 hektár. Az utasok az új viszonylatról négy metróvonalra szállhatnak át: az U1-esre a Vorgartenstrassénál, az U4-esre a Friedensbrückénél, az U6-osra több helyen is, például az egyik végállomáson, a Josefstädter strassénál, valamint a tíz év múlva megnyíló az új U5-ösre az Arne-Karlsson-Parknál. A vonal mentén és a vonzáskörzetében hozzávetőlegesen negyedmillióan élnek.
A városrész-fejlesztéssel párhuzamosan létesülő 2,2 kilométeres új nyomvonalon öt állomás lesz. A sínek a meglévő hálózatból a Rebhanngasse megállótól indulnak ki, majd a Taborstrassén és a Vorgartenstrassén keresztül érik el Vorgartenstrasse metróállomást (U1), és érnek végül a Stuwerviertel kerületben található Hillerstrasse végállomásra. A Haussteinstrassétól a Walcherstrasséig tartó szakaszon, körülbelül 230 méter hosszon füvesítik a villamospályát.
Hosszú távon a 12-es Nordwestbahnhof városfejlesztési területet – ahol 2035-ig 44 hektáron 16 ezer lakosú új városrész épül –, is kiszolgálja majd. A Nordwestbahnhofon átvezető szakasz kiépítéséig, azaz a második építési fázis befejezéséig a meglévő hálózaton észak felé „kerülik meg” a területet a villamosok.
Az első építési szakaszban megvalósuló 2,2 kilométeres vonal befejezését 2025 őszére ígérik.
A 12-es nem csak Bécsben nem tucatvillamos, Budapesten is fókuszban van a viszonylat: a BKK társadalmi egyeztetést tart a jelenleg Angyalföld kocsiszín és Rákospalota, Kossuth utca között közlekedő 12-es villamos jövőbeli közlekedésével összefüggésben. Budapest hosszútávú közlekedési stratégiájának megfelelően a közlekedésszervező azt tervezi, hogy Rákospalota és Újpest térségéből a villamosok a Lehel tér–Nyugati pályaudvar–Bajcsy Zsilinszky út–Deák Ferenc tér útvonalon érhetik majd el a belvárost, valamint Újbuda térségét, ezzel átszállásmentes és versenyképes új villamosvonalak jöhetnek létre.
Ennek a gondolatiságnak a keretében merül fel a 12-es villamos meghosszabbítása a Lehel térig. A Rákospalotáról induló viszonylat csak Újpestig közlekedik, nem éri el az angyalföldi térséget, a Róbert Károly körutat, a Dózsa György utat és a Lehel teret. Rákospalota és Újpest között több buszjárat is közlekedik hasonló funkcióval, a villamossal alapvetően párhuzamosan. A 12-es önálló szakaszán alacsony a forgalom, a jelenlegi hálózat nem elég hatékony, a meghosszabbítás és a javuló kapcsolatok új utasoknak tehetik versenyképessé a közösségi közlekedést.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!