X-es kapu: 18 éven aluliaknak nagykorú felügyelete mellett!

Vörös Attila   ·   2012.08.01. 02:17
IMG_8895_combino_villamos_bkv__400

Ez lesz a mai napi fotó - szóltam a címlapos szerkesztőnek tegnap kora este. Lelkesedésem nem fogyott, este fél 11 körül elkezdtem készülődni a 37-es villamos vonalán levő, manapság a BKV legnéptelenebb villamosmegállójaként titulált MÁV X. kapu megállóba. Augusztus elsejétől nem állnak már meg a villamosok, ezzel a közlekedési lámpák változatlan programja miatt időt nem, energiát viszont megtakarít a BKV. Az intézkedés a BKK közleménye szerint ideiglenes, a kísérleti időszak október elsejéig tart. Várhatóan kevesen kezdenek éhségsztrájkba a megálló kihagyása miatt.

Utas ugyanis a Józsefvárosi pályaudvar teher- és személyforgalmának megszűntetése óta alig van. Ki utazna mégis ide? Nincs itt semmi, egyik oldalon a temető, másik oldalon a kies pályaudvar maradványai. Igaz ezt őrzi biztonsági őr, ha ő villamossal jár, akkor ez napi néhány utazást jelent. A BKK felmérése szerint naponta összesen 10 le/felszálló használta a megállót.

Budapest legsötétebb helye éjjel ez, a Fiumei út és a Hungária körút között félúton. A X. kapuhoz a Fiumei út felől aszfaltozott út vezet, de tovább már csak földúton vagy a néhol hiányos járdán mehetünk.

Ki jár erre? Senki. Aki mégis, attól meg az átlagember minimum megijed. Ennek tudatában szálltam kerékpárra, és indultam el a vadregényes X. kapu felé. A közvilágítás utolsó fényei a Salgótarjáni utca és a Fiumei út kereszteződésében pislogtak, innen a X-es kapuig teljes sötétség. Legalább szépen látszottak a csillagok, teljes a csönd, nyugalom. Nemcsak a tücskök ciripelését lehet jól hallani, hanem ha esetleg arrébb moccannak pár mikronnal, azt is. Hatszáz méter az út, a vaksötétben végtelennek tűnik. Lámpám csupán néhány méteres látótávolságot biztosít, az esetleges - várható - úthibák miatt csak lassan tekerek. Egyszer csak egy alak körvonalazódik, ahogy megpillant, felém dülöngél. Kicsit belelépek a pedálba, nem jön utánam... Bár a vállamon ott a Manfrotto állvány, ennek védekezési felhasználását eddig szerencsére csak elméletben próbálgattam. Nem baj, most sem kell bevetnem a titkos fegyvert, pedig a masszív háromlábúval biztos nagyot lehet suhintani. A várható ellenfél a X-es kapu felé vezető úton pedig valószínűleg ittas, esetleg Technokolt szívogat. Rapidot, hogy gyorsabban hasson.

Gyönyörű nagyfelbontású felvétel a Google-nek köszönhetően. Északon a temető, délen a volt Józsefvárosi pályaudvar határolja a X-es kapu megállót<br>(forrás: maps.google.com)

Ja igen, talán ezért sem találkoztam egyetlen villamosbaráttal sem a megállóban. Igen, sikeresen megérkeztem, lepakoltam, a fotóscuccot összeraktam. Közben minden neszre hegyeztem a fülem, és bár nem vagyok egy parás alkat, masszív acélsodronyból álló biciklizáramat nyitott állapotban, ostorként használandó a markomban tartottam. Eddig ezt is csak elméletben használtam, a teória szerint nagyot lehetne csapni ezzel is.

23 óra 17 perc, semmi mozgás. Ekkor indul menetrend szerint a Népszínház utcából az utolsó, teljes úton közlekedő 37A jelzésű villamos. Hét perc, mire ideér (papíron), azonban csak egymás után két aludni készülő Combino reflektorai tűnnek fel a távolban, majd húznak el előttem. Néhány perc múlva esedékes a másik irányból is egy 37-es, természetesen egyszerre érnek a megállóba a Blaháról indulóval. Szép találkozás, az utolsó, hogy mindkét vágányon utasforgalmat lebonyolító villamos álljon.

De ők csak néhány másodpercre becsületből megálltak, utascsere nem volt.

Mire ajtót nyitott az egyik, a másik (a kép bal szélén) már szikrákat hányva el is indult

Ezután felpörögtek az események. A kocsiszínbe járó Combinók 5-10 percenként suhantak a tavaly ősszel felújított pályán a Hungária kocsiszín felé, a másik vágányon pedig 1-es villamosok követték szintén ilyen időközökben egymást a Baross kocsiszínbe. A megnőtt forgalom némi nyugalmat adott, embereket a villamosvezetőkön kívül lassan egy órája nem láttam.

A kocsiszínbe járó villamosok utasokat is szállíthatnak.Fotózás szempontjából a Fiumei út felé tartó Tátrák a nyerők, ezek ugyanis mindenképp megállnak és ajtót nyitnak a X-es kapunál. Mivel nincs leszállásjelző (amelynek használatával a megálló életben maradhatott volna), a vezér nem tudhatja, hogy esetleg lenne-e leszálló. Persze egész este nem volt, de a szabály az szabály. Az 5-6 állva töltött másodperc 2-3 előre beállított fotóhoz elég.

23.56-kor eljön Kőbánya felől az utolsó 37-es, utána már csak néhány 1-es villamos fejezi be útját az Orczy tér felé. Valamiért egy Combino is megállt, ajtót is nyitott, bár nem láttam, kinek. Talán a sötét rengeteg felé távozott a megállóból - nem lepne meg. Ez volt a Hungária körút felé vezető sínpár utolsó megállós villamosa. 25 perccel később pedig begördült a másik irány utolsó járata, az utolsó 1-es villamos. Utas egyáltalán nem volt rajta, nem csak itt állt meg fölöslegesen.

Várok még egy picit, hátha jön még egy villamos. Negyed óra, húsz perc... fél óra múlva sem, a Combinok is elfogytak. Cserébe néhány gyanús alak közeledett gyalogososan, bár itt és most mindenki gyanúsnak számít. A biciklit és az állványt azért elfektettem a sötétben, nem baj, ha nem látják, milyen értékeim vannak. Tovább mentek, talán csak erre rövidítenek. Telefonukkal világítják az utat, nem győzöm hangsúlyozni, hogy a megálló tíz égőből álló hangulatvilágításán kívül fényforrás több száz méteres körzetben nincs.

A távolban a Fiumei út felől megjelenik egy sárgavillogós jármű. Erős reflektora van, lassan közeledik. A megállóig jött, innen vissza fordult, persze út sincs tovább. Egy narancssárga FKF-es kisteherautó jött a megállóban levő kukákért. Ekkor elkezdtem pakolni, és elindultam hazafelé.

A sötét szakaszon az utat ismerve már gyorsabban mertem menni, a fotóscuccal megpakolva azért így is 1-2 percig eltartott, mire kiértem a fényre. Fiumei út, Orczy tér, Kőbányai út, kínai piac... Jó környék az éjszaka közepén, mégis sokkal megnyugtatóbb volt, mint ott a világ végén a vaksötétben.

Végülis hazaértem. És akkor lássuk a képet! Hosszan tanakodtam, melyik fotó a legérdekesebb. Az utolsó 37-es villamos? Az utolsó megálló villamos? Melyik irányé? Napi fotó rovatunkban választásom irányonként a legutolsó, ajtót nyitó villamosra került. Így most két napi fotó lesz, a vasárnapi úgyis kimaradt.

Az utolsó, utascserét biztosító villamos a Hungária körút felé

A legutolsó ajtót nyitó villamos egy kocsiszínbe térő Tatra az 1-es vonaláról

Ja, még valami. Ezzel a döntéssel valószínűleg a 37-es vonala átveszi a vezetést Budapesten a megállók közti távolság nagyságát nézve. Az 1-es villamos árpád hídi szakasza és a 41-es villamos kamaraerdei része játszik még, immár mindhárom vonalon van 1 kilométernél hosszabb megállóköz.

Pontosítás: kommentelőnktől megtudtuk, eddig a leghosszabb megállóköz a Gellért tér–Döbrentei tér szakasz volt a maga 1200 méterével. Az Orczy tér felől kiálló 4-6-os villamosok az Asztalos Sándor útig immár nem állnak meg, az új rekord ezzel 1500 méter lett.

 

Pontosítás #2:

Leghosszabb megállótávolságok Budapesten 2012. augusztus 1-től:

1. Fiumei út–Asztalos Sándor utca (menet Élessarok felé): 1347 méter

2. Döbrentei tér–Szent Gellért tér (menet körtér felé a 18-ason és a 19-esen egyaránt): 1211 méter

3. Népfürdő utca–Szentlélek tér (Óbuda fele): 1100 méter

4. Sződliget utca–Rákospalota-Újpest (Újpest-központ fele): 943 méter

Kapcsolódó hírek