Zöldbusz Zalaegerszegen

Ács Attila   ·   2012.03.16. 07:00
IPJ-473_fooldal

„Kék láng… Zöld jövő!” hirdette egykor a büszke felirat a debreceni metánbuszokon, azonban ez mára már sajnos csak egy szép emlék a múltból; 2010 nyarán ugyanis a Hajdú Volán kivonta a forgalomból a gázbuszait. A döntés tulajdonképpen a szolgáltatóváltás utózöngéjének is tekinthető, hiszen miután a DKV-Intertanker páros átvette a helyi autóbuszközlekedést Debrecenben, ezek a környezetkímélő járművek a helyközi vonalakra kényszerültek, ahol koruk, kialakításuk, végsebességük miatt csak korlátozottan feleltek meg. Noha anyagi szempontból éppen az utolsó hónapokban érte meg igazán közlekedtetni őket, a Hajdú Volán végül mégis a leállításuk mellett döntött.

A három Jelcz Szegedre, a Tisza Volánhoz került bérleti konstrukcióban, néhány Ikarust motor, váltó és gáztartályok nélkül magánszemélyek vásároltak meg, a többi jármű azonban a mai napig várja a reményteljes jövőt.

A társaság egyetlen MAN NG 232 CNG típusú autóbusza azonban most új gazdára talált, hamarosan Zalaegerszeg helyi közlekedésében fog részt venni.  A Zala Volán tavaly ősszel ismertette azon szándékait, miszerint a megyeszékhelyen gázüzemű autóbuszok forgalomba állítását tervezik elsősorban környezetvédelmi okokból, de a gázolaj egyre drasztikusabban emelkedő ára miatt az intézkedéstől hosszabb távon költségmegtakarítást is remélnek.

Az üzemanyagként használt biogázt a Zalavíz Zrt. állítja elő szennyvízből – a saját személygépkocsi-parkjuk egy részét tavaly óta már ezzel hajtják – a későbbiekben azonban szeretnék kiterjeszteni a programot a teherautóikra, az önkormányzati cégek járműparkjára, illetve a városi buszokra is – ez esetben viszont természetesen a töltőállomás kapacitásbővítése elengedhetetlen lesz.

Arra vonatkozóan egyelőre még nincsenek konkrét tervek, hogy mennyi és milyen CNG autóbusz vásárlását tervezik, de mindenképpen valamilyen európai uniós támogatás keretében képzelik el a beszerzést, hiszen egy ilyen jármű vételára körülbelül 25 százalékkal magasabb a dízel változatokhoz képest.

2008 nyarán Debrecenben<br>(fotó: Ács Attila)

A szóban forgó MAN 1996-os gyártású, két másik testvérével együtt eredetileg Mainzban szolgált, két év után viszont a helyi közlekedési társaság megvált tőlük. Kettő a müncheni repülőtérre került, ahol dízellé alakították őket, az MZ-SW 756 rendszámú járművet pedig 2003-ban a Hajdú Volán vásárolta meg. Debrecenben leggyakrabban a 10-es viszonylaton közlekedett egészen 2009. június 30-ig, majd a szolgáltatóváltás után a Debrecen-Hajdúsámson vonalon tűnt fel.

Vontatva érkezett meg Szegedre, ahol feltöltötték gázzal (Debrecenben erre jelenleg nincs lehetőség), majd innen a saját lábán távozott Zalaegerszegre, ahol tehát első körben tapasztalatszerzés céljából fog forgalomba állni valamikor az első félév folyamán.

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közút Közlekedéstervezés Automobil

Újlipótvárosban az autósok mintegy fele szabálytalanul parkol a járdán kijelölt helyeken

iho.hu   ·   2024.07.02. 12:00

A helyi civilek azonnali megoldást kérnek az önkormányzattól, miután kiderült: a járdán ferdén kijelölt helyeken negyvenkilenc százalék szabálytalanul parkol, harminc helyszínen hiányoznak a parkolást jelző kötelező táblák és felfestések, illetve továbbra is több ingyenes parkolási engedélyt adnak ki, mint ahány parkolóhely összesen van a városrészben.