Suttogás Párizs felett
A párizsi szalon mai, vagyis utolsó kereskedelmi és szakmai napjának repülőprogramja nem indult nagyon jól, igen borult volt az ég. A lassan javuló időben mégis nagyot repült a francia légerő Rafale harci gépe, annak ellenére, hogy igazi függőleges figurákat a felhőzet miatt nem tudott végrehajtani, ugyanolyan szép, de rosszidős programot mutatott, mint előtte a Patrouille de France.
Látványos, a korábbi napokhoz képest fordított pályairány szerinti felszállással kezdte pénteki repülését az egek királynőjeként is becézett Airbus óriás. Az A380-ast ugyanaz a személyzet repülte, mint az első napokban, de maga a bemutatót tartó példány volt más. A British Airways 380-asa ugyanis szerdán – egy ugyancsak látványosra sikerült átstartolással – elrepült Hamburgba, a július 4-i átadásra. A mostani gép a negyedik prototípus volt, egyike a két óriásnak, amiket a gyár továbbra is saját használatban tart.
Ez a gép most Le Bourget számára kétszeresen is fontos volt, egyrészt mert ebben rendesen be vannak rendezve az utaskabinok, másrészt mert ennek az oldalára került a hatalmas, már többször idézett eltéveszthetetlen felirat: „Own the Sky”, vagyis: „Birtokold az eget! – az Airbus új 380-as eladási kampányának jelmondata. Nos, Le Bourget valóban hozott új szerződést a gépre, ezzel együtt az Airbus még messze van attól, hogy annyit adjon el, amely a valódi fejlesztési költségeket behozná a cégnek.
Még csütörtökön érdekeset repült a Grizzly 5, az Airbus Military házi használatában ugyanis megmaradt a nagy medvére utaló elnevezés, míg a négyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás teherszállító hivatalosan A-400M Atlas ma már. A bemutató repülést a korábbi várakozásokkal ellentétben nem a francia légierő első gépe tartotta, amelyet néhány hét múlva adnak át hivatalosan a katonáknak, hanem az utolsó berepülési példány. A repülés most valamivel finomabbra sikerült, mint az első napokban. A nagy trükk, a szuperlátványosság ezzel a behemóttal az, amikor a gép bizony kilencven foknál is nagyobb bedöntéssel fordul egy gyors alacsony áthúzásból kiemelve. Nos, most nem volt az alacsony áthúzás annyira gyors, és utána „csak” olyan 80-85 fokos lehetett a bedöntés, viszont épp mivel az egész manőversort jóval kisebb sebességgel hajtották végre, a lassúságával volt ugyancsak látványos a bemutató.
De vissza az ötödik nap szenzációjára. A Flightradaron már a show előtt kiszúrhatta az éles szemű megfigyelő, hogy az A350-es már 10.50-es felszállással rója a maga köreit Dél-Franciaország felett, majd Lyonnál egyenesen északnak vette az irányt, Dijonnál pedig északnyugat, Párizs felé fordult. Addigra Le Bourget felett is már eléggé tiszta volt az ég, tehát láthatóan semmi nem akadályozta az áthúzást. A gép a Charles de Gaulle reptértől keletre egy rövid holdingot is tartott, majd repült tovább nyugat felé, dél felől kerülve a nemzetközi légikikötőt. A gyönyörű A350-es a 21-es pálya vonalában finoman suhogva áthúzott a kiállítóhelyek előtt, majd Párizs fölött ismét délnek fordult.
Az egy héttel ezelőtti Toulouse-i repüléshez képest az tette nyilván még elegánsabbá és csendesebbé a repülését, hogy nem voltak kinn a futók. A sok ezer néző (köztük a francia köztársasági elnök, Hollande) tapsa gyakorlatilag elnyomta a háromszáz méteren átrepülő, majd elegáns jobbfordulóval elköszönő gép hajtóműveinek hangját: már kezd terjedni a 350-es új neve, a „Hushliner”, fordíthatjuk úgy is, hogy Suttogó vagy Suhogógép.
Az pedig nagyon is igaz volt, amit az Airbus emberei hangsúlyoztak, hogy a gép párizsi bemutatkozása bizony egy „normál” tesztrepülés része volt, a 350-es Párizsból ismét Dél-francia-ország felé repült, majd Bordeaux magasságában egy nagy kört írt le az Atlanti-óceán felett, ezek után Dél-Franciaország fölött áthúzott kelet felé és a Földközi-tenger felett repült, egészen Szardíniáig. Majd délnyugat felé fordult és Mallorca irányába repült: ebben a körzetben tett meg a 350-es a tenger felett megintcsak jónéhány fordulót, mielőtt a vagy hétórás út végeztével visszament Toulouse-ba. A sokórás repülés elsősorban a hajtóművek tesztelésére szolgált, de az a néhány másodperc Párizs felett feltehetően ugyancsak fontos volt a gép jövője szempontjából.