Prémiumgép London Cityre: a Bombardier kihívása

iho/repülés   ·   2012.01.26. 19:00
cim

Csak business-osztályra lesz berendezve az a tíz Bombardier CSeries CS100-as kéthajtóműves utasszállító, amelyet a genfi székhelyű luxus-légitársaság, a PrivatAir rendelt a kanadai gyártótól – adja hírül a FlightGlobal.

A Bombardier új típusa eredetileg a szokásos kétosztályos elrendezésben 110 személyes lenne. A gépekből öt példány fix megrendelés és öt pedig opció, a tíz gép együttes értéke 636 millió dollár.

CS100: belépés az Airbus és a Boeing érdekszférájába <br>(fotó: Bombardier)

A PrivatAir szerint a még fejlesztés előtt álló CS100-as nagyon jól illeszkedik a társaság hálózatbővítési elképzeléseihez. Mint kiderült, a gépet 180 perces ETOPS-üzemeltetésre szeretnék levizsgáztatni, vagyis a kéthajtóműves gép három órányi repülésre távolodhatna el a legközelebbi repülőtértől, és ezzel versenyképes járatokat lehet vele üzemeltetni az észak-atlanti útvonalakon is. Megfigyelők szerint ez azért fontos fejlemény, mert a típus ezzel kiléphet a regionális-középhatótávolságú kategóriából, és másfajta üzemeltetést kínálva válhat népszerűbbé a megrendelők körében.

A PirvatAir a gépeit a New York Kennedy-London City útvonalon szeretné üzemeltetni, vagyis a CS100 alkalmas lenne a rövidpályás, meredek megközelítést, típushoz kötött leszállási engedélyt igénylő repülőtér használatára. Ez Európa egyik üzletileg legvonzóbb légikikötője, hiszen a gazdasági partnerek szívesen veszik igénybe a brit főváros üzleti negyedéhez néhány percnyi autóútra lévő repteret tárgyalásaikhoz. Azonban eddig a legnagyobb gép, ami itt leszállhatott, az Airbus legkisebb típusa, a 318-as egy speciálisan átalakított változata volt, amelyet a British Airways használ hasonló London City-New York prémiumutakra.

London City a City közelében, az eddigi legnagyobb géppel, amit fogadhat <br>(fotó: London City Airport)

Az elég nehezen indult CSeries program – különösen ha felfut – közvetlen kihívás a két nagy gyártó, az Airbus és a Boeing számára: évtizedek óta először lesz számukra versenytárs az általuk gyártott legkisebb, 100-110 személyes gépek kategóriájában. A CS100 első repülését a kanadaiak 2013-ra tervezik, a megrendelt példányok száma egyelőre 138, ami a szaksajtó szerint még nem garantálja a fejlesztési költségek megtérülését.

Kapcsolódó hírek