Mivel utaznak Bécsben? – Az U3-as „minivonal”

Berky Dénes   ·   2014.05.04. 16:15
IMG_4535_kiskep

Az U3-as metróvonal jelenleg Bécs legrövidebb metróvonala, színe a narancssárga, mindössze 13,4 kilométer hosszú, huszonegy állomással rendelkezik, az útvonal megtételére huszonöt percre van szüksége a szerelvényeknek. A vonal kelet–nyugati irányban szeli át a várost, a nyugati végállomás az Ottakring S-Bahn megállónál található. Innen még magasvezetéssel indul, azonban első állomása, a Kendlerstrasse már a föld alatt található. Fontosabb állomásai a Westbahnhof, ahol vasútra (akár a Budapest felé induló Railjet-szerelvényekre), illetve az U6-os vonalra lehet átszállni, majd a Volkstheater, ahol az U2-es vonallal van kapcsolat. Ezek után a belváros szívében a Stephansplatzon az U1-es metróra szállhatnak át az utasok, ezt követően a Landstraßénál az U4-esre, S-Bahnra és a City-Airport-Trainre van átszállási lehetőség. Az U3 érinti a Wiener Linien erdbergi központját és egyben a vonalon szolgáló szerelvények kocsiszínje, majd a simmeringi végállomásnál ismét S-Bahn-ra való átszállási lehetőséget találunk. A vonalon egyaránt közlekednek U1, U2 és v/V típusú szerelvények, amelyek a már említett Erdbergnél található bázisról állnak ki a vonalra.

A vonal története

Az U3-as vonal Bécs legfiatalabb metróvonala, mindössze huszonhárom éve szolgálja az utasokat, ellentétben például az U4-essel, amelynek ha Stadtbahn-elődjét is számításba vesszük, akkor már több mint 110 éve van üzemben. A vonalvezetése miatt azonban ma a legforgalmasabb metróvonal az osztrák fővárosban, mivel nagy lakóövezeteket köt össze a belvárossal. Mindkét végállomástól alig több mint tíz perc alatt el lehet érni a Stephansplatzot, de a Westbahnhofra igyekvő turisták nagy része is az U3-ast választja.

Az U3-as vonal építése a Mariahilfer Staßén 1988 júliusában. Fent még közlekedik a metró elkészülte után lerövidült 52-es villamos<br>forrás: Wiener Linien

Az U3-as teljesen új építésű nehézmetró, az U1-es után a második ilyen Bécsben. A vonal története egészen az 1960-as évekig nyúlik vissza, ekkor tervezték meg ugyanis Bécs metróhálózatát. Amikor az U1-es vonal 1978-ban elérte a Stephansplatz-ot, az építkezések folyamán már akkor kialakították a peronokat a leendő hármas vonalnak. A tényleges munkálatok 1983-ban kezdődtek meg, elsőként az Erdberg és a Volkstheater közötti szakaszon. Itt a vonal az erdbergi állomást kivéve mélyvezetéssel halad. Az első szakaszt 1991. április hatodikán nyitották meg, de az építkezések nem álltak le, a Volkstheater-Westbahnhof szakasz következett. Amikor 1993-ban megnyitották, az addig a Mariahilfer Straßén egészen a Ringig közlekedő 52-es és 58-as villamost a Westbahnhofig rövidítették. Mára ez a döntés nem tűnik annyira jónak, mivel az U3-as ezen a szakaszon szinte kivétel nélkül egész nap tömve van. Ezzel a vonal legfontosabb szakaszai elkészültek.

Vonalhosszabbítások

Az U3-ast először nyugat felé bővítették két szakaszban. Elsőként 1994. szeptemberében a Westbahnhof és a Johnstraße közötti vonalrészt nyitották meg, amely csupán két megállót foglalt magába. Ezek után 1998-ra készült el a szintén csak három megállós, ám komolyabb műtárgyakat is magában foglaló Johnstraße-Ottakring szakasz. Itt a vonal a Kendlerstraße után a felszínre emelkedik, majd egy kisebb járműtelep mellett elhaladva magasvezetésű pályán érkezik a végállomásra. Az ottakringi kihúzó is igencsak érkedes megoldással épült, hiszen a vonatok az utasperonokat elhagyva egy hídon át két ház közé állnak be, hogy aztán visszafordulhassanak a délkeleti végállomás felé.

A Westbahnhof alatti állomásra érkezik egy szerelvény Ottakring felől<br>A képre kattintva még több régi és mai képet láthatnak, a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette

A másik irányban a hosszabbítás egészen az ezredfordulóig váratott magára, lévén ez a vonal kevésbé forgalmas része. Itt az elsőként kiépült szakasz után mindössze négy megállóval hosszabbodott az U3-as 2000. decemberében. Ezzel a bővítéssel a vonal elérte a mai hosszát, és a további hosszabbítása sincs tervben.

Az U3-as tehát Bécs legfiatalabb, legrövidebb, de mégis legforgalmasabb metróvonala.

A következő részben a legrégebbi gyökerekkel rendelkező U4-es és U6-os metróvonalak történetét tekintjük át.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.