Minden második buszát lecseréli Bécs
A bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien mintegy 500 autóbuszt üzemeltet, jelenleg – a midibuszok kivételével – mindegyik gázüzemű. Azonban már nem sokáig lesz ez így, a közelmúltban ugyanis több mint 200 busz beszerzéséről döntöttek, ami azt jelenti, hogy 2016-ig a flotta fele megújul. Visszatérnek a dízelmotorokhoz, de megjelenik a hibrid technológia, valamint a tisztán elektromos, akkumulátoros hajtás is.
Miért kellett váltani? Talán furán hangzik, de éppen környezetvédelmi okokból: a buszoknak teljesíteni kell az Euro VI-os normát, viszont ilyen LPG üzemű motorokat (Bécsben nem a CNG-t használják) jelenleg nem gyárt egyik cég sem, így a grazi műszaki egyetem vizsgálatai alapján végül a hagyományos dízelmotorok mellett döntöttek.
A tendert a Mercedes nyerte a májustól Budapesten is futó Citaro 2 típussal, ami szám szerint 217 új buszt jelent. A Citarókat kifelé nyíló ajtókkal, kamerákkal és légkondicionáló berendezéssel kérte a WL, a fényezésükről pedig a cég honlapján lehet szavazni.
Emellett azért kacsintgat a cég a még környezetkímélőbb megoldások felé is, bár az ilyen buszok nagy mennyiségű beszerzésére és üzemeltetésére egyelőre még nincsenek felkészülve. Első lépésben 12 teljesen elektromos midit szereznek be; a Siemens és a Rampini kooperációjában készült kicsikék egy része a tavalyi év folyamán már forgalomba is állt, a maradék idén váltja le a vegyes üzemű VW-Kutsenitseket. A buszok érdekessége a villamosokról ismert félpantográf szedő; a végállomáson erről vételezik az áramot.
A másik alternatív meghajtású típus a Volvo 7900 Hybrid lesz, ami jelenleg a legnépszerűbbnek számít a kategóriájában. Ebből hatot állítanak forgalomba hamarosan.