Mi a helyzet a felső szakaszon?
A kápolnásnyéki átadásra közlekedő különvonat végéből alkalom nyílt a felső szakasz szemügyre vételére és fotózására, így most láthatják hogyan halad a munka.
A „felső” szakasz két tender összevonását követően Kelenföldtől indult és Tárnok állomás végéig tart. Kelenföld és Tárnok között jelenleg teljes forgalomkizárás van. Valamennyi székesfehérvári irányú vonat a 40a vonalon és az Érd-elágazás–Tárnok közötti összekötővágányon közlekedik.
Kelenföldön kitérőket cseréltek és összekötő vágányszakaszokat építettek át. A Déli pályaudvarra vezető fővágányokban kicserélték a kitérőket a kezdőpont felőli körzetben. A végponti oldalon az 1-es vonalat a pályaudvar 1-6. fogadóvágányaival összekötő párhuzamos vágányutakban fekvő kitérőket és átszeléseket cserélték. Az úgynevezett hárosi oldali kitérőkörzet valamennyi kitérője és átszelése új, valamint ezzel egyidőben kialakították a leendő négy vágány fogadásának lehetőségét és elkészült ehhez csatlakozva a vágányugratás a 40a vonal felől. A pályaudvaron épült be először Magyarországon tömegesen 60-as sínrendszerrel átszelési kitérő (köznapi nevén: angolváltó) és átszelés.
Kelenföld és Budafok között kész az új 30a vonali pálya. Jelenleg ezen halad a fogalom, a 40a vonal ki van zárva. Ennek oka, hogy a négyvágányos szakaszon a 40a vonal alatt is meg kell építeni, illetve át kell építeni a műtárgyakat. Először a 30a vonal alatti műtárgyrészekkel kezdték, miután azok elkészültek, megépülhetett az új pálya, most a 40a vonal alatti műtárgyrészek vannak soron.
Budafok megállóhely és Háros állomás között ideiglenes átkötés van, itt tér vissza a forgalom a 40a vonalra.
Háros és Tárnok között részlegesen zajlik a munka. A nagytétényi kénsavgyár kiszolgálása miatt egy szakaszon még megvan a régi vágány, itt akkor kezdődhet a vonali munka, ha Tárnok felől kész a pálya a kénsavgyári kiágazásig, és akkor a másik irányból szolgálják majd ki az üzemet.
Tárnok állomás előtt a földmunka és a töltésszélesítés épül a műtárgyakkal együtt, helyenként támfalat kell húzni a kétvágányú alépítmény miatt. Az állomás vágányhálózata lényegében elkészült. Készen vannak a peronok, a perontetők, a gyalogos aluljáró szerkezetkész, de még nincs átadva. Épül az új felvételi épület. Kápolnásnyékhez hasonlóan itt is elbontották a régi fényjelzős mechanikus biztosítóberendezést. Az építési fázisok követésére ideiglenes biztosítóberendezést kellett telepíteni. A Kelenföld–Tárnok közötti teljes forgalomkizárás idején Érd-elágazás–Tárnok között egy vágányon közlekednek a vonatok.
Valamennyi felvétel a Kápolnásnyékre közlekedő különvonat végéből készült, tehát a kezdőpont felé mutatja a pályát.