Mehet a ČD Busz
Hosszas hallgatás és mérlegelés után végre eldöntötték: marad a Cseh Vasutak által közlekedtetett buszjárat, sőt bővítésre is számítani lehet a jövőben. A „ČD Bus” egy új terméke lesz a Cseh Vasutaknak a következő négy évben.
A projekt lényege az, hogy az észak- és közép-morvaországi városokból busz+vonat modell szerint szállítsák az utasokat Prágába és vissza. A próbaüzem már jó ideje tart a Hranice na Moravě–Nový Jičín–Příbor–Frýdek Místek szakaszon, ahol a ČD autóbuszjáratokat is közlekedtet. Eddig hosszabb távú szerződést azonban nem kötött a vasúttársaság a buszjáratok szolgáltatóival. Most azonban megvan a szerencsés nyertes. A Veolia Transport Morava az.
A próbaüzem rámutatott arra, hogy van igény a kombinált busz és vonat közlekedésre is – mondta el Radek Joklík, a ČD szóvivője az E15 gazdasági napilapnak. Elmondása szerint havonta csaknem tízezer ember vette igénybe azt a modellt, hogy autóbusszal utaztak Hranicébe, s onnan tovább Olomouc–Pardubice–Prága irányába vonattal folytatták útjukat. A ČD 50 millió koronát (576 millió forint) fizet a Veoliának a buszok közlekedtetéséért. A ČD Buszokon a vasúti tarifa- és bérletrendszer érvényes. A jövőben a ČD szeretne hasonló szállítási modellt telepíteni további morvaországi városokba is.
A busz+vonat alapú utasszállítás nem idegen Csehországban, s voltak már próbálkozások a bevezetésére a múltban is. Igazán nagy löketet az adott a tervek felélesztéséhez, hogy a konkurens Student Agency sárga buszai 2011 óta ugyanilyen rendszer alapján szállítják utasaikat Morvaország keleti részeiből a RegioJet sárga vonataihoz Olomoucra. Sőt a Nürnberg–Prága összeköttetést is buszokkal oldják meg, de ezek teljes mértékben a Deutche Bahn rendezésében vannak.