Kikeleti Indóház
·
2014.03.01. 13:35


Mi más korbácsolná fel az indulatokat újra és újra, mint az aktuális pályafelújítás? A fórumok, közösségi oldalak telis-tele vannak önjelölt pályás és gazdasági szakértőkkel, egymás szavába vágva ordítják: „nem így kellene!” A váci állomásfelújítás kora ősz óta tart lázban utast, vasútbarátot egyaránt. Cikkünkben a városszéli megállóhely, Vác-Alsóváros lehetőségeit, esélyeit boncolgatjuk, kihasználva azt az alkalmat, hogy jelenleg végállomássá lépett elő.

Európa óriása: az első világháború előtti magyar mozdonygyártás csúcstermékét, a 601-es sorozatú gőzmozdonyt mutatja be nagyvasúti rovatunk visszatekintő cikke. A kereken száz éve forgalomba állt gépekből hatvan vonszolt tehervonatokat szerte az akkori Magyarország igen komoly hegyi pályáin – ezek embert, gépet próbáló lejtési viszonyairól a Történelmi Székely Gyors utasai is meggyőződhetnek pünkösdkor, Gyimesbe menet. A típusból mindössze három példány érte meg Magyarországon az évszázad közepét, emlékként csak a fényképek maradtak...

Vonattal a Föld túlsó felén – Ausztrália Új-Dél Wales államának (fővárosa a 2000-ben olimpiát rendezett Sydney) vasúthálózata a déli kontinens legnagyobbika. A mezőgazdaságilag termékeny tengerpart és az ásványkincsekben (főleg szénben) gazdag hegyvidék szinte kínálta magát a kötöttpályák létrehozásához. Sydney főpályaudvarán harminc vágány indít és fogad vonatokat, többek közt ha nem is konkurenciát támasztva, de mindenképp kiegészítve a másik nagyváros, Melbourne felé irányuló légiközlekedést.

Tavaly ünnepelte fennállása századik évfordulóját a kemencei kisvasút ma is üzemelő, csarna-völgyi vonala. A páratlan energiával, szó szerint a semmiből megújított vasútvonalon a lelkes önkéntesek élő múzeumot és pezsgő vasútüzemet hoztak létre – az ország szinte minden tájáról érkezett üzemelő, vagy kiállított jármű.

Mi mással is foglalkozna városi vasúti rovatunk, mint a Futárral? A technikai nehézségeken lassan úrrá lesznek a szakemberek, egyre-másra tűnnek fel Budapest vonalain a digitális kijelzővel pompázó villamosok. Tatra altípusokból már jól állunk, és nemrég az első Ganz csuklós is kigördült a kelenföldi remizből, hogy megkezdje próbáit a tavaszra ígért teljes üzem előtt.

A Nohabok éve lesz 2014 – jósolták a vasútmodellek szakértői a Nürnbergi Nemzetközi Játék- és Modellkiállításon járva. Turcsiorrúval jelentkezett a Märklin és az NMJ, a másik nagy sláger a dízel Traxx volt. Széles választékot mutattak be csehszlovák (továbbá cseh és szlovák – mindhárom korszak és változat megtalálható) járművekből a gyártók, északi szomszédaink vasútjának kedvelői is tobzódhatnak, ennek csak pénztárcájuk kapacitása szabhat határt.

* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!