KC-46A: egekben a költségek?
A GAO véleménye szerint az Amerikai Légierő leendő, új generációs bombázógép- és a KC-46A tankerprogramja, illetve a Haditengerészet Ohio-osztályú nukleáris meghajtású rakétahordozó tengeralattjárói kulcsfontosságúak a nukleáris elrettentéshez. A gond a költségeknél jelentkezik: s itt a közgazdászok szerint félő, hogy nagyon elszaladnak a lovak. Éppen ezért a programok pénzügyi ellenőrzése is kulcsfontosságú lesz.
A Boeing KC-46A-k feladatai közé tartozik majd az új, hagyományos és nukleáris csapásmérésre is alkalmas, stratégiai bombázó repülőgépek utántöltése is. Robert Kehler tábornok, a légierő Stratégiai Parancsnokságának parancsnoka emlékeztette az amerikai Szenátus fegyveres erőket felügyelő bizottságának tagjait a március 27-i meghallgatásán: „az erő alkalmazási képességének nagy része a tankergépeken alapul”. Azaz ha nincs tanker, nincs se hagyományos, se nukleáris csapásmérés. Ennek megfelelően a modern tankergépflottát „nélkülözhetetlennek” nevezte.
A KC-46-program jelenleg a gép terveinek előzetes felülvizsgálatánál tart. A március 18-án kezdődött munkafázisnak április 27-ig kell befejeződnie. Ennek során a gyártónak és az elkészült terveknek meg kell győznie a légierőt: a leendő gép minden előzetes feltételnek és követelménynek eleget fog tenni. A tervek szükséges finomítását követően 2013 harmadik negyedévében egy újabb tervfelülvizsgálaton döntenek majd arról, hogy elindulhat-e a gépek gyártása.
A Boeingnek 2017 augusztusára kell átadnia az első 18, hadrendbe állított, teljes műveleti képességgel rendelkező KC-46A-t a légierőnek. A program jelenleg összesen 179 tanker/szállító repülőgépről szól. A távlati cél (melyre a KC-Y és a KC-Z projektek szolgálnak) a jelenleg hadrendben álló, mind a 416 Boeing KC-135R/Q Stratotanker leváltását jelenti.
A jelenlegi költségvetési megszorításokat elkerülni látszó KC-46-program tervezett költsége 4,4 milliárd dollár, amit elméletileg maximum 4,9 milliárd dollárig egészíthet ki a kormány, persze csak indokolt esetben. A számítások szerint viszont már most is 900 millió dollárral lépték túl a 2011 februárjában szerződésben rögzített alapösszeget, s ebből a légierő így csak 500 millióval „saras”, a többi a Boeing pénztárcájából került elő.
A GAO március 26-án nyilvánosságra hozott elemzése szerint a légierő és a Boeing tesztprogramja túlságosan nagyratörő és optimista. Így a tankerprogramot (is) fenyegeti az idő- és költségtúllépés ismert réme. A légierő KC-46-programmenedzsere, Christopher Bogdan vezérőrnagy szerint viszont a jelentés túlságosan borúlátó mind a program jelenlegi helyzetével, mind a tervezési, tesztelési és gyártási folyamatokkal kapcsolatban is. Kiemelte: a program során a Boeing a felmerült problémákat, hibákat saját költségén köteles kijavítani, akár a már leszállított gépeken is.
Eközben aláírták a Boeing KC-46A-k hajtóműveiről szóló szerződést is. A tankergépeket Pratt & Whitney PW4062 hajtóművekkel szereli. A szerződés szerint minden opció lehívásával 368 darab PW4062 kerülhet a Boeinghez 2013 és 2027 között.