Ingatörténet Papagájtól Fecskéig
Az egyébként is főműhelyre érett, V43 1199 feletti pályaszámú mozdonyok ebben az időszakban emelt szintű nagyjavítást (V6EE-t) kaptak az Északi Járműjavítóban, ezért kétezres pályaszámcsoportba kerültek. Ezek a gépek a korábbiaktól eltérő festésben, kék-sárga-fehér-szürke színekkel jöttek ki az Északiból, emiatt a Papagáj becenevet kapták.
A legelső elkészült mozdony a V43 2360-as volt, amely előző életében, még V43 1360 pályaszámon egy sajnálatos esemény miatt vált híressé. Ez a gép továbbította ugyanis 1994. december 2-án a 613 számú vonatot, amely Szajolban harmincegy halálos áldozatot követelő balesetet szenvedett.
Az átalakítások elsődleges célja az volt, hogy az érintett gépek távvezérlése digitális legyen. Ezt tizennyolc pólusú UIC kábel alkalmazásával érték el. A segédüzemi energiaellátó berendezésük tirisztoros lett. A szekrényfelfüggesztés módosításával és gumirugók beépítésével csendesebb futást értek el náluk.
Vezetőállásaikat többfokozatú hűtő-fűtő, páramentesítő rendszerrel és ütemvezérelt villamos hajtású ablaktörlőkkel látták el. DFJ központi kijelzőt építettek a vezetőasztalba, amely a fokozatkapcsoló állásának kijelzése mellett a régi hibajelző lámpákat helyettesítő piktogramokat is tartalmazza. Ezen található egy kétszer negyven karakteres kijelző, amely a járművezérlőről leolvasott hibajelzéseket és azok elhárításához szükséges szóbeli utasításokat jeleníti meg.
Velük kompatibilis vezérlőkocsik 1999-ben még csak hatvani állományban voltak, a hat prototípus (BDt 400-405) tartozott oda, a Papagájokéval megegyező festéssel. Emiatt az első kétezres Szilik is oda kerültek.
A későbbiekben már a szolnoki fűtőházhoz is jutott belőlük. Az utóbbiakkal először főként belföldi gyorsvonatok élén lehetett találkozni, inkább a keleti országrészben. Nyaranta viszont rendszeresen megfordultak a Balaton déli partján is, az ország másik feléből érkező fürdősvonatokkal.
A kétezres évek elején folyamatosan érkeztek Szolnokra a fővizsgát kapott, és az emelkedett utazási igényeknek megfelelően átalakított Bhv kocsik. Külsejük teljesen eltért a korábbiaktól, kék-piros festést kaptak. Minden környéken más becenévre hallgatnak, egyik legelfogadottabb közülük a „csíkos”. Ezek távvezérlési rendszere már megegyezett a Papagájokéval.
A csíkosok érkezésével a kétezres Szilik használata folyamatosan az ingavonatok irányába terelődött. Mivel vezérlőkocsik csak később érkeztek hozzájuk, átmenetileg körüljárósan közlekedtek, vagyis a végállomáson a mozdonynak át kellett állnia a vonat másik végére. Ez jelentősen növelte a fordulóidőt. Az elővárosi vonalakon mára már elterjedt ütemes menetrendben ez elképzelhetetlen lenne, ugyanis egyetlen, vezérlő nélkül közlekedő ingavonat is komolyabb késéseket okoz.
Az előbb említett vezérlőből ötven (BDt 406-455) kocsi érkezett. Ezek alapanyagai hagyományos Bhv és BDt kocsik voltak. Később ötvenhatra emelkedett az állomány, miután Hatvanból Szolnokra került a hat szürke, prototípus négyszázas vezérlő, a fűtőház Papagáj-állományával együtt.
Sajnos ez a szám ötvenötre csökkent a BDt 415-ös kiesésével. Ez a kocsi volt annak a vonatnak az élén, amely 2008. november 6-án Monorierdőnél utolérte az előtte lépésben haladó IC650 számú vonatot, és az utolsónak besorozott első osztályú kocsijába nyolcvanhat kilométer per órás sebességgel belefúródott. A baleset négy ember életét követelte.
Több éven át érdekes látvány volt, amikor egy kék-piros csíkos ingavonat szürkével az élén közlekedett. Ezt a fővizsgájuk esedékessége oldotta meg, mert a járműjavítóból már a csíkosakhoz egységesített külsővel kerültek vissza a forgalomba.
A tovább növekedő utazási igények miatt a mára már egyező külső arculatú BDt-k igen szembetűnő változásokkal érkeznek vissza napjainkban a Szolnoki Járműjavítóból. A Fecske fantázianevű kocsik utastere korszerűsödött, valamint lehetővé tették rajtuk az ingyenes internetelérés lehetőségét is. Az idei év során ez a program érinteni fogja a MÁV-Start Zrt. egyéb kocsitípusait is.
A későbbi korszerűsítésekből a Papagájok sem maradtak ki. Az utolsó húsz mozdony vezetőállásait Webasto típusú légkondicionáló berendezéssel szerelték fel, sebességmérőjüket is TELOC 1000-esre cserélték. Ez elődjétől abban tér el, hogy a sebesség-idő regisztrációs adatait digitális formában tárolja el, a korábbi menetírószalag helyett. Érdekesség, hogy ebbe a programba már 1100-as Szilik is bekerültek.
Az Északi tervei szerint ezek a mozdonyok tizenöt-húsz éven keresztül megbízhatóan fogják szolgálni a vasutat. Néhány nem tervezett eseménytől eltekintve ez így is történik, de meg kell jegyezni, hogy a sorozat egy része a tizennegyedik évében jár!
Életkorukat ma mozdonyszekrény-felújítással egybekötött V4-es javítással (V43-asok esetében gépészeti felújítás) hosszabbítják meg. 2011-ben és 2012-ben két-két mozdony újult meg ilyen formában. A javításhoz hozzátartozott a vezetőállásaik klímával felszerelése is.
Az említett programban a Szolnoki Járműjavító és a miskolci fűtőház vett részt. 2013-ban újabb öt Papagájt újítanak fel ilyen formában, köztük lesz a legöregebb V43 2360-as is.
Ezeken kívül néhány további mozdony is megszépült külsővel tér vissza a vonatok élére, de ezekhez műszaki szempontból nem nyúltak komolyabb mértékben. Egyik példa a V43 2378-as, amelynek mozdonyszekrényét a hatvani fűtőház dolgozói hozták rendbe, és március eleje óta így üzemel.
Az évek során többször is felmerült annak kérdése, hogy a Papagájok a hozzá tartozó kocsiparkkal el fognak kerülni a szolnoki térségből. A 2014 márciusától érkező újabb Stadler motorvonatok miatt ez elgondolkoztató, mert az új Flirtöket elsősorban az elővárosi közlekedésben fogják alkalmazni, így megjelennek az eddig mellőzött ceglédi és szolnoki vonalakon is.