Indóház kikeletkor

iho   ·   2013.02.28. 11:30
00


Betyár világ! – de sokszor hangzott el ez a kifejezés, mindig az épp aktuális közállapotokra utalva. Azonban lapunk először nézett utána vasúti szempontból az igazi betyárvilágnak, Rózsa Sándor és társai vonatrablásának, a vasút ellen elkövetett támadásoknak. Majdnem Vadnyugat a magyar pusztán!



Kultikus jármű vonult nyugdíjba a helvéteknél: hat évtizedes pályafutás után vonták ki a mindennapi forgalomból az Ae 6/6 sorozatú villanymozdonyokat a Gotthard-vasúton. Az öreg vasak derekasan teljesítettek, ám a teherszállítás visszaesése és néhány technikai hiányosság (távvezérelt üzemmódban nem tud közlekedni) kimondta az ítéletet a gépek fölött. Ahogy a svájciakat ismerjük: nosztalgiameneteken még biztos találkozhatunk velük.



Pont egy szocialista iparvárosnak ne lett volna úttörővasútja? A vas és acél országának időszakában felépült Sztálinvárosban (a mai Dunaújváros) az országban másodikként indult úttörővasút 1958-ban. Húsz évet sem élt meg a vonal, 1976-ban bezárták, járműállományának jó része – köztük a budapesti Úttörővasút Kis Piri motorkocsija – az enyészeté lett.



Az orosz metró a szovjet korszakban minta volt a budapesti földalatti számára, járműveiket jól ismerjük, nap mint nap utazhatunk rajta. A magyar szemnek mégis kissé idegen a közlekedési ágazat modern valójával ellentétes, néha barokkosan túldíszített állomásdizájn. Városi rovatunk Szentpétervárra, a hajdani Leningrád metrójába kalauzolja az olvasót.



Modellrovatunk a nürnbergi játékvásáron járt – és keserű szájízzel távozott. Talán a válság, talán más az oka, de a Spielwarenmesse modellvasúti kínálata egyre fogy, kisebb gyártók sokasága nem is jelent meg az eseményen. Mindettől függetlenül magyar vonatkozású újdonságokról is beszémolhatunk, elkészült például az A.C.M.E. Gigantja, és további, hazai témájú terepasztalokon nyugodtan futtatható járművekkel is találkoztunk.


Kapcsolódó hírek