Ibéria: ez is fájni fog, a túlélés a tét
Az International Airlines Group (IAG), a British Airways és az Ibéria anyavállalata nyilvánosságra hozta a spanyol légitársaságra vonatkozó átalakítási terveit, a közlemény azután született, hogy az Ibéria 262 millió eurós harmadik negyedévi veszteségt volt kénytelen jelenteni.
A leépítési terv anyit jelent, hogy az Ibéria meg kell, hogy váljon jelenlegi személyi állománya durván egynegyedétől. Az IAG vezérkara január 31-ig adott időt a döntések előkészítésére és a megegyezésre a szakszervezetekkel, de a legnagyobb érdekvédelmi csoportok máris tiltakoznak a terv ellen, és sztrájkokat helyeznek kilátásba. Az IAG vezetésének már erre is megszületett a válasza: megegyezés híján még radikálisabban csökkenti az Ibéria állományát és működését.
Mint arról az iho/repülés is töbször beszámolt, a légitársaság pilótái és légiutaskísérői szinte végigsztrájkolták az idei év első öt hónapját, egy héten kétszer volt leállás. Pedig akkor még nem kifejezetten leépítésről volt szó, hanem arról, hogy az Ibéria a legkevésbé kifizetődő járatai működtetésére diszkontmodell szerinti külön légitársaságot hoz létre, az Ibéria Expresszt. Végülis még a turistaszezon előtt a spanyol kormány közreműködésével sikerült megállapodásra jutni, és a leányvállalat 14 géppel be is indulhatott.
Az augusztusi félévi adatok azonban a veszteségek továbbbi erős növekedését mutatták, az Ibéria vezérigazgatója, Rafael Sanchez-Lozano pedig most már úgy fogalmazott, hogy a társaság a túlélésért küzd, mert jelenleg minden piacán profitképtelen. Ebben a mondatban a „minden” szó a legfontosabb: más, ugyancsak szerkezeti problémákkal bajlódó légitársaságokkal ellentétben a spanyoloknak a hosszú távú hálózat sem hoz nyereséget. Ennek oka egyebek mellett az, derül ki az igazgató szavaiból, hogy az Ibéria számára létfontosságú latin-amerikai vonalakon olyan konkurensek jelentek meg, amelyek jóval alacsonyabb költségekkel tartják fenn a járataikat.
Nyilván ez magyarázza, hogy az átalakítási terv erőteljes csökkentést helyez kilátásba a nagyhatótávolságú szélestörzsű gépállományban is, a vonalhálózatot pedig úgy kell alakítani, hogy csak a gazdaságos interkontinentális járatokat tartják meg, a rövid- és középtávú hálózatot a hatékony ráhordás érdekében szervezik át.Mindezt pontosan tükrözik azok a részletek, amelyeket az Ibéria átszervezéséről szóló közlemény után hozott nyilvánosságra az IAG a társaságcsoport flottájának alakulásáról.
A korábbi tervek szerint az Ibéria szélestörzsű állományában 2015-re 40 A330-as és 340-es repült volna, ehelyett a 340-eseket 2015-ig teljesen kivonják, és a hosszútávú állomány 29 gépre csökken. Az Ibéria keskenytörzsű gépeinek száma, beleéértve az Ibéria Expressz 14 A320-asát, 77-ről 52-re esik vissza 2015-ben.
A korábbiakhoz képest óvatosabbak az egyébként az Ibériához képest sokkal egészségesebb üzemi adatokat közlő British Airways flottatervei is. 2015-ig például a tervezett 16 Boeing 787-esből csak tizenkettőt vesz át a brit társaság, a többi négyet csak 2015 után. Az A380-as óriásgépek forgalomba állítása az eddig ismert tevek szerint történik, tehát az elsőt, amelyet most festenek Toulouse-ban, jövőre veszi át a BA.
Ami a keskenytörzsű flottát illeti, a British idén 25 A320-ashoz jutott a megvásárolt BMI állományából, ezen kívül 10 új gépre van megrendelésre, mindezzel 2015-ig 120-ra nő az egyfolyosós gépek száma a briteknél. Ami az egész IAG csoportot illeti, az viszont radikálisan, 57 A320-assal növelné a keskenytörzsű flottát, ha a csoport, mint azt nemrég bejelentették, meg tudná szerezni a Vueling diszkont légitársaság többségi tulajdonrészét. 2015-ig ezzel együtt is csökkenne némiképp az IAG rövid- és középtávú gépeinek száma, mert az A320-as családon kívül a tervek szerint valamennyi más egyfolyosós típust kivonnának a flottából.