HÉV a város peremén

Kemsei Zoltán   ·   2013.01.01. 13:00
00

Az 1888. július 20-án átadott cinkotai HÉV-hez öt évvel később épült a rákosszentmihályi lóvasút, amelyet 1911. december 7-én váltott fel a helyiérdekű vasút. Szintén egy lóvasúti előzményeket felmutató cég, a Budapestvidéki Közúti Vasút (BVKV – az Angyalföld–Újpest közötti egyik villamosvonal üzemeltetője 1898-tól) építette meg a rákosszentmihályi hurok és Rákospalota között kétvágányú összekötő vonalát. A 8,6 kilométer hosszú pályán a forgalom 1912. december 31-én indult.

A H járat egy kocsija a mai Nagyicce (akkor Rákosszentmihály) állomáson<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, Budapest, 1987)

A Rákosszentmihály–Rákospalota pályát a HÉV kezelte, Budapest egyik leghosszabb viszonylatával. A H jelzésű járat a Nyugati pályaudvartól indult, majd a Lehel és az Árpád úton át Rákospalotára, onnan a mai Beller Imre és Szent korona utcákon, a Késmárk utcán haladva csatlakozott a rákosszentmihályi hurokhoz, tovább pedig a HÉV vonalát követve egészen a Keleti pályaudvarig közlekedett.

A vonalon a BURV (Budapest–Újpest–Rákospalotai Villamos Vasút) 1000 volt üzemfeszültségre alkalmas motorkocsijai közlekedtek. Ezt a tizenöt járművet a Schlick-Nicholson gyár készítette, Ganz elektromos berendezéssel. A menetkapcsolókon, a motorokon és a biztosítékokon kívül HÉV-jellegre utalt a villamosvasúton eddig még kevéssé alkalmazott ollós áramszedő is. Habár a források nem egyértelműek a H járat megszüntetése időpontját tekintve, valamikor a két világháború között, már a BSZKRT korszakában áttekercselték a motorjaikat, így a kocsi kétszer hetvenöt lóerejét az 550 voltos villamosvasúti feszültség alatt is teljesne ki lehetett használni. Néhány jármű az ötvenes években ismét HÉV-vonalra, Budafokra került, motorjaikat újra 1000 voltosra tekercselték át.

A H vonalon közlekedett tizenöt motorkocsi egyike

A pestújhelyi vonal egyik vágányát a második világháború után szedték fel, az innen kiemelt sínanyag kellett a szinte teljesen lerombolt hálózat más részeinek újjáépítéséhez. A vonalon három forgalmi kitérő maradt: a Késmárk utcában, a mai MÁV-telepnél és a Szerencs utca kereszteződésében. 1952-ben végül a HÉV-től a villamosvasút kezelésébe került a járat, ám még sokáig külön díjszabással közlekedtek az akkor már 69-es számú viszonylat villamosai.

A 69-es 1970. április 3-án, a rákosszentmihályi HÉV-hurokkal egyszerre szűnt meg, csonka utódja, a MÁV-teleptől Rákospalota, Széchenyi (Czabán Samu) térig közlekedő 65-ös 1980. január 13-ig húzta még.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.