Folyik a készülődés Veszprémben

Bohus Dávid   ·   2018.12.08. 16:15
vbusz_cimlap

Újabb megyeszékhely kezdi meg városi autóbuszparkja fiatalítását 2019. január 1-jétől. Legutóbb Tatabányán döntöttek úgy, hogy a regionális buszközlekedést biztosító Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ helyett városi szolgáltató, az önkormányzati tulajdonú T-Busz Tatabányai Közlekedési Kft. üzemeltetésére bízza a helyi autóbusz-közlekedést. A bányászváros flottája vadonatúj csuklós MAN Lion's City, valamint hazai gyártású Credo Econell City szóló autóbuszokkal állt fel, külön érdekesség, hogy ez utóbbiból állományba vettek három, 13 méteres példányt is.

Az idén harminc éves csuklós utolsó őszét tölti a veszprémi városi vonalakon (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

A városi szolgáltatóba szervezés jó példaként szolgált a veszprémi városvezetés előtt is, ahol a Balaton Volán Zrt-től átvett autóbuszokat közlekedtető az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ közszolgáltatási szerződése idén december 31-én lejár. A megoldásról nyári közgyűlésén döntött megyeszékhely önkormányzata, ezért januártól a város által alapított V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft. járművei szállítják az utasokat a királynék városában.

Az önkormányzat célkitűzése, hogy a jelenlegi öreg Ikarusok és idős alacsonypadlósok, valamint az elmúlt tíz évben beszerzett használt járművek helyett modern, környezetbarát autóbuszok közlekedjenek. Tervezik továbbá a menetrendek és az útvonalak módosítását, korszerű utastájékoztató rendszer bevezetését is. Az önkormányzati tulajdonú közlekedési vállalat vezetésére a BKV és BKK menedzsmentjéből is ismert Mihálszky Gábor kapott megbízást, a vállalat irányításában feltűnik más, a budapesti városi közlekedés területéről ismert szakember is.

Várhatóan nyugdíjba vonulnak a huszonhét éves alacsonypadlós Neoplanok is

A felkészülési folyamat ebben a hónapban a végére érkezik, amely magában foglalja a szervezeti és infrastruktúrális háttér kiépítését is, autóbuszok forgalomba állítását, autóbuszvezetők átvételét. Az új veszprémi szolgáltató a december végére összeálló járműpark helyére később vadonatúj autóbuszok beszerzését tervezi, ami megvalósulása ugyanakkor 2019. második-harmadik negyedévére várható. Az átmeneti időszakban rendelkezésre tartási konstrukcióban érkeznek használt – a jelenleginél jobb állapotú – autóbuszok, amelyek (két sárga Ikarus, és az öreg alacsonypadlósok kivételével) a megszokott sötétkék–fehér fényezés helyett eddig sehol nem alkalmazott, teljes kocsiszekrényben fényezett lila megjelenéssel keltenek majd feltűnést a város utcáin.

Országosan egyedülálló módon szerzett be a veszprémi vonalakra a közlekedési vállalat két- és háromajtós Scania Omnicity autóbuszokat. Ezek pályafutása valamelyik dunántúli városban folytatódik

A veszprémi, illetve budapesti útvonalakon több alkalommal is felbukkant egy-egy próbajárat, a típusok is meglehetősen széles tartományban mozognak. Jelenlegi megfigyelések szerint januártól a városi autóbuszok között használt szóló MAN Lion's City, Solaris Urbino 12, Mercedes Citaro, Hess, facelift kivitelű Volvo 7700, valamint Neoplan Centroliner is érkezik, de láttak már csuklós Lion's City, illetve new típuscsaládból VanHool autóbuszokat is lilára fényezve.

Bealkonyul a 260-asoknak is, reméljük, hogy ennek ellenére meghagyják a műanyag bódékat a haszkovói végállomáson

A szolgáltatóváltás következtében a jelenlegi huszonéves átlagéletkorú autóbuszokat tizenéves nyugati szolgáltatóktól érkezett korszerűbb alacsonypadlós járművek váltják, utastéri klímával és kijelzőkkel emelve a korábbi korszakhoz mért színvonalat. Az ÉNYKK a munka nélkül maradó autóbuszok legidősebb tagjait, a nyolcvanas években gyártott Ikarusokat és a huszonéves alacsonypadlós szólókat várhatóan leállítja, a korszerűbb, kilencvenes évek végén gyártott szóló 263-as és 280-as Ikarusok viszont esélyes, hogy a dunántúli szolgáltató által kiszolgált más városokban (Szombathelyen, Győrben, Ajkán), vagy valamelyik helyközi üzembe vezényelve közlekednek még pár évig. Az elmúlt években beszerzett Scania Omnicity szóló autóbuszok valamelyik kisebb városban jelenhetnek meg, a genfi csuklós 7000-es sorozatú Volvók átvezénylése pedig új típusként debütálhat szintén valamelyik dunántúli városban.

Húsz éves kora ellenére négy korszerűbb 280-asnak juthat még feladat valamelyik dunántúli városban

Idén december 31-én Debrecen, Pécs, Kaposvár, Miskolc, Nyíregyháza, és Tatabánya után újabb megyei jogú várostól búcsúznak el több évtizednyi munka után az Ikarus autóbuszok. A járműpark korszerűsítése 2019-ben más városokban folytatódik, ötven új szériás Mercedes Conecto szóló autóbusz érkezésével Szegeden leállítják az 1999-es évjáratú gázüzemű Ikarusokat, a kecskeméti városi járatokon szinte csak Mercedes fog közlekedni, illetve Conectókkal frissül a szolnoki járműpark is, amely típus eddig ismeretlen a jászsági megyeszékhelyen.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.