Egy évvel később épülhet csak meg a debreceni BMW-gyár

Károly Szabolcs   ·   2020.05.06. 15:00
400px_bmw_gyar_debrecen

A német autógyártó tavaly jelentette be, hogy 2020 tavaszán kezdik meg a debreceni üzem építését. A pandémia és az annak további terjedését lassító intézkedések okán azonban mostanában jóval kevesebb autót vásárolnak konszerntől – ez várhatóan még hosszú hónapokig, akár évekig az autóipar egészére hatással lesz. A BMW célja, hogy megőrizze erős likviditási helyzetét, így a várható keresletre reagálva hajtja végre beruházásait a vállalat. Ennek fényében a magyarországi gyár építését is egy évvel későbbre ütemezték át – számol be a Portfolio.

A halasztás nemcsak a debreceni egységet érinti: számos más projektjét is későbbre teszi át az autóipari óriás. Csődhullámtól és soktízezres elbocsátásoktól azonban nem kell tartani a magyar autóiparban, annak ellenére sem, hogy a debreceni gyár nem a tervezett időzítéssel épül meg.

A koronavírus-válság miatti értékesítési visszaesés okán az eddigi tervekhez képest csak egy évvel később épülhet meg a debreceni BMW-gyár (fotó: Czeglédi Zsolt/MTI)

A debreceni gyár építését a hajdúsági megyeszékhely nyugati határában található iparterület előkészítése előzte meg. A 2019 januárjában megkezdett talajrendezési munkák során többek közt régészeti, lőszermentesítési és talajkiegyenlítési munkálatokat végeztek, melynek során 2,4 millió köbméter földet mozgattak meg és másfél kilométer dréncsövet fektettek le. A kitermelt földet számos tehervonat szállította Macs megálló- és rakodóhelyről, valamint oda: 2019. szeptember végéig 150 vonat 4200 vasúti kocsija összesen 240 ezer tonna zúzottkövet cipelt. A szerelvények zavartalan közlekedése érdekében május 2-ától a személyszállító vonatok számára pótlóbuszos vágányzárat rendeltek el Balmazújváros és Debrecen állomások között, a tervek szerint egészen decemberig. Végül azonban mégsem volt szükség a várt mennyiségű tehervonatra, így szeptember 30-ától visszatérhettek a személyvonatok. A leendő gyár megfelelő kiszolgálása érdekében a 108-as számú Füzesabony–Debrecen vasútvonal Debrecen és Macs közötti szakaszát teljesen felújítják és részben kétvágányúsítják, valamint létrehozzák Macs Ipari park állomást. A nettó 54 milliárd 859 millió forint értékű beruházást a V-Híd Építő Zrt. valósíthatja meg.

A BMW AG csoport szerdán publikálta idei első negyedéves eredményeit. A konszern autóeladásai jelentősen csökkentek, az értékesítési árbevétel viszont kissé nőtt, de az elért nyereség némileg mérséklődött. A világgazdasági visszaesés és az autópiaci forgalom várható csökkenése tükrében idén eladásainak és eredményének jelentős csökkenésére számít a BMW.

A csoport értékesítési árbevétele három és fél százalékkal, 22 milliárd 462 millió euróról 23 milliárd 252 millió euróra emelkedett. 574 millió euró nettó nyereséget könyveltek el az első negyedévre, 2,4 százalékkal kisebbet a tavalyi 588 millió eurónál. Az első negyedévben 477 ezer 100 BMW márkájú autót értékesítettek, 20,6 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 600 ezer 600-nál. A motorkerékpár eladások száma 9,9 százalékkal, 38 ezer 600-ról 34 ezer 700-ra csökkent. A Mini márkájú autók eladása 23,4 százalékkal, 84 ezer 100-ról 64,4 ezerre, a Rolls-Royce eladásai 27,2 százalékkal, 1172-ről 853-ra csökkent.

A BMW a világpiaci autóeladások 22 százalékos csökkenésére számít az idén. A csoport a tavalyi 2 millió 538 ezres autóeladásainak jelentős csökkenését várja, az éves adó előtti eredmény pedig jelentősen elmarad majd a tavalyi 7 milliárd 118 millió eurótól. A konszern alkalmazottainak száma is csökken: a tavalyi év végi 133 ezerhez képest 126 ezer embert foglalkoztat majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek