December 14.: járatot repül az első CSeries 300!
Megvan a menetrend: december első napjaiban adja át a Bombardier az első hosszabb törzsű CSeries 300-as utasszállítót, a kibocsátó airBaltic pedig december 14-én küldi a típus első menetrend szerinti repülésére a gépet a Riga–Amszterdam-vonalon. A hírt Martin Gauss, a légitársaság vezetője (egykori Malév-vezér) jelentette be, a cég összesen húsz példányt rendelt a nyáron munkába állt, 108–125 személyes CS100 nagyobb kapacitású, 145 személyes változatából.
A Bombardier évtizedek óta az első igazán új tervezésű típust vezeti be ezekben a hónapokban a közforgalomba abban a kategóriában, amely már, legalábbis épp ezzel a nagyobb változatával, és legalábbis egyosztályos, 160 személyes berendezéssel az első igazi új konkurense lehet a nagy páros, a Boeing és az Airbus keskenytörzsű gépeinek. Azzal együtt, hogy rendelésállománya jóval kisebb, mint az amerikai és európai gyártók új hajtóművekkel szerelt, modernizált egyfolyosós típusaié. A Bombardier viszont azzal dobja piacra a maga gépeit, hogy azok a Boeing 737-es és az A320-as MAX- és neo-kiadásaival ellentétben teljesen új tervezésű, a legmodernebb technológiával épült utasszállítók, amelyek üzemeltetési mutatói ennek megfelelően kedvezőbbek a versenytársakénál.
A rövidebb százas variánst a Swiss állította forgalomba a nyáron és azóta Budapestre is járnak a gépei, de már ennek a típusnak a fejlesztése idején rájött a kanadai gyártó, hogy az általános trendeknek megfelelően talán még nagyobb lesz az igény nagyobb befogadóképességű gépre. Így történhetett a mai repülőgép-programok sorában egyedülálló módon, hogy egy alaptípus hosszabb törzsű variánsa csak hónapokkal és nem súlyos évekkel követi az alapváltozatot. Sőt, amennyire megjött a kedve a légitársaságoknak a bővített kapacitásra, magyarán a több utasra méretezett gépre, lehet, hogy néhány év múlva már ezt a nagyobb, 300-as változatot kezelhetjük alaptípusként, amiből többet rendelnek a légitársaságok, mint a rövidebből, amivel indult a gyártás.
A CSeries300 első repülése tavaly februárban volt, és míg az eredeti 100-asnak voltak bőven problémái a berepülési időszakban, a nagyobb típusnak a kisebbel szerzett tapasztalatokkal már sokkal simább volt az eljutása a típusalkalmassági engedélyig.
A kanadaiak tulajdonképpen azóta lehetnek igazán biztosak a típus jövőjében, amióta két kulcsfontosságú rendelés is befutott, az egyik a kanadai nemzeti légitársaság, az Air Canada, a másik a legnagyobb amerikaiak egyike, a Delta részéről. Sőt, most már olyannyira előrehaladtak a dolgok, hogy a Bombardier vezérigazgatója, Alain Bellermare már új lehetséges befektetésről beszél, amellyel új típus programja indítható. Ez szavai szerint lehet business jet, lehet új utasszállító, de lehet a CSeries-hez köthető modell, fogalmazott talányosan a cég első embere. Vagyis lehetséges a Global 8000-re vagy a CRJ sorozat utódjára gondolni, netán a légcsavaros-gázturbinás Q400-ast követő hasonló gépre, de elterjedt elképzelés szerint a Bombardier a jövőben nekifogna a CS500-asnak, ami végképp frontális kihívás lenne az Airbus és a Boeing ellen. A kanadaiak eddig óvatosan annyit mondtak erről, hogy az a szárny, ami a jelenlegi altípusokat repíti, alkalmas lenne egy még nagyobb törzshosszúságú gép kialakításához is.
De addig még másfajta akadályokkal is szembe kell néznie a cégnek: a regionális piac eddigi legsikeresebb szereplője, az Embraer mögött álló Brazília a Kereskedelmi Világszervezethez fordult a kanadai kormány ellen, amiért az állami támogatásban részesítette és ezzel meg nem engedhető piaci előnyhöz juttatta a Bombardiert a CSeries fejlesztésére, valójában az akkor akadozó program összeomlásának elkerülésére. A brazilok már a Delta megrendelése óta hirdetik, hogy meg fogják támadni a konkurenciát a nemzetközi jogi fórumokon, és a Flightglobal úgy tudja, ebben Brazíliát támogatja mind a washingtoni adminisztráció, mind az Európai Unió bizottsága.
Ami egyébként azért a maga áttételes módján mégiscsak igazolja, hogy a Boeing és az Airbus vezetőinek eddigi eléggé lekezelő nyilatkozataival ellentétben, azért mindkét óriási gyártó mégiscsak komoly konkurenciát lát a CSeries-sorozatban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!