Csődvédelembe menekült az American Airlines

iho/repülés   ·   2011.11.29. 16:00
nyito

A texasi Forth Worth-ben lévő központtal működő, a oneworld szövetség alapító tagjaként is ismert légitársaság anyagi helyzete valóban nehéz: 24,7 milliárd dollárra értékelt vagyona mellé 29,6 milliárd dolláros adósság és 4,1 milliárd dolláros készpénzállomány társul. Az Egyesült Államok harmadik legnagyobb légitársasága az eddigi legnagyobb amerikai, hagyományos (nem fapados) légitársaság, mely csődvédelmet kért hitelezőivel szemben.

A társaság nyilatkozata szerint a csődvédelem idején mind az American Airlines, mind az American Eagles regionális járatai rendben elindulnak majd és a törzsutas-programjai (AAdvantages Program, Admirals Club) is tovább működik.

A csődvédelem ideje alatt a légitársaság át kívánja alakítani szervezetét és pénzügyi folyamatát, hogy visszanyerje versenyképességét. A társaság ezalatt az időszak alatt is a oneworld tagja marad. Változott a vezetés is: az AMR igazgatótanácsa Thomas W. Hortont választotta meg elnök-vezérigazgatónak mind a légitársaságnál, mind az anyacégnél. Gerard Arpey, az eddigi vezér, saját kérésére távozott posztjáról.

Amikor az AA gépe hurrikán miatt pihent Ferihegyen <br>(fotó: Virág Richárd)

Az American anyavállalatának esetleges csődjéről már hosszú ideje találgatott a sajtó, de a társaság mindeddig kitartott amellett, hogy a csőd elkerülhető, és volt egy olyan pillanat, amikor úgy tűnt, összehozható a megállapodás a dolgozókkal. Ugyanakkor az AA októberi utasforgalmi adatai is jelezték, főképp a belföldi utasszám visszaesése, hogy a társaság előbb-utóbb kénytelen lesz megtenni ezt a lépést, a csődvédelem előjátéka pedig egy alapos árfolyamesés volt a tőzsdén.

A csődvédelem előtt az American Airlines folyamatos tárgyalásokat folytatott a dolgozóit képviselő szakszervezetekkel. 2003-ban, hogy elkerüljék a 2001-es terrortámadást követő légiközlekedési válság miatti csődhelyzetet, a légitársaság és a szakszervezetek a dolgozóknak kifizetendő juttatások csökkentésében állapodtak meg. Ez évi 1,6 milliárd dollárt jelentett. A 2006 óta újraindult tárgyalások során a szakszervezetek ennek legalább egy részét újra „visszakérték” az American-től. A légitársaság viszont a dolgozók termelékenységét kívánta volna növelni és azt az évi 800 millió dollárt szerette volna megtakarítani, amennyivel véleménye szerint többe került vetélytársainál a járatok üzemeltetése.

Kérdés, hogy az eddigi összeolvadásokból kimaradt American Airlines-ra szemet vet-e esetleg egy hazai vagy nemzetközi, nagyobb légitársaság.

Felszállóban Budapestről: lesz-e megint járat New Yorkba? <br>(fotó: Somogyi-Tóth Gábor)

A lépéssel vélhetően összefügg, hogy a TTG Hungary értesülései szerint az American Airlines (AA) 2011. december 2-ától hivatalosan 2012. április 3-ig szünetelteti a New York (JFK) és Budapest közötti, menetrend szerinti közvetlen járatát. A Boeing 767-300ER-ekkel repült járatot idén április hatodikán indította el az American, s melléjük érkezett június harmadikán a Delta Airlines hasonló járata.

Az eddig ismert tervek szerint a 2011/12-es téli menetrendben heti négyszer repült volna az AA 767-ese Budapest és New York között. Az (ideiglenes?) szüneteltetés okaként a bizonytalanná vált gazdasági környezet és a folyamatosan magas, várhatóan a közeli jövőben sem csökkenő üzemanyagárakat jelölték meg. Jelenleg az American idén decembertől európai átszállással két oneworld-partnere, a British Airways és az Iberia által létrehozott IAG cégcsoport (International Airlines Group) járataival oldja meg a New York-i kapcsolatot Budapesttel.

Kapcsolódó hírek