Bubi bringa a világban – 2. rész
Kétségkívül a hollandok a legnagyobb bicikliimádók. Amennyi bringát Amszterdamban látni, annyit biztosan nem látni sehol a világon. Több, mint egymillió kerékpárost tartanak számon. És mindez annak ellenére, hogy rengeteg csatorna szeli át a várost, akárcsak Velencét.
Szűk utcái vannak, ezért nehéz autózni, de biciklizésre és lovaglásra kiválóan alkalmasak. A bérelt kerékpárokkal kényelmesen felfedezhető, ráadásul a saját tempónkban, s még dugóba se kerülünk – ezzel reklámozzák a közbringázást Amszterdamban.
Majd minden sarkon van egy tájékoztatópult, ahol térképet adnak ingyen, merre tekerjünk, és eligazítanak a szabályokról is, hogy épségben és normális keretek között érjen véget a nap. Ez az a város Európában, ahol és ahova nem ritkán szerveznek kifejezetten biciklis városnéző túrákat.
Az árak is nagyon barátiak: egy hétre 35 euróba kerül a bérlés, egy napra pedig három euró.
Rómára az jellemző, hogy többnyire pár órára vagy egy napra használják a közbringákat az emberek. De minden bicikliutat úgy alakítottak ki, hogy a látnivalók megközelíthetőek és végigjárhatóak legyenek kerékpárral is. Minden biciklihez tartozik egy kis térkép is, amely megmutatja, hol a következő dokkoló, és így meg is tervezhető akár az egész napos városnéző túra is. A napijegyet három metrómegállóban lehet venni: Lepanton, Spagnan, vagy Terminin. Aztán irány egy dokkoló és csak le kell kapcsolni a bringát.
Csak néhány hely azok közül, ahol megtalálhatók: Piazza Popolo, Piazza Venezia, Parlamento, Piazza Colonna, Piazza Spagna, Largo Argentina, Piazza Navona, Pantheon, Campo de' Fiori, San Silvestro, Sforza Cesarini, Via Tritone, S. Andrea della Vale, Via della Scrofa, Via Arenula, Oratorio, Fontana di Trevi, Piazza Dell'Oro, Pontefici.
Az első harminc perc ingyenes, 61–90 percig 2 euró, és utána minden fél órára 4 eurót kell fizetni.
A Roma'n'Bike nevű közbringa rendszer a legújabb a világon, nyilván addig, amíg a budapesti be nem indul. Mintegy 19 dokkoló található Rómában, 200 kerékpárral a város történelmi részén. A Vatikánban nem találjuk meg őket.
Görögországban egyelőre próbaüzemben működnek a közbringák. A tapasztalatok azt mutatják, hogy igen népszerűek, így hamarosan beindítják majd a rendes üzemet, hírek szerint még idén nyáron.
Érdekes módját választották a görög fővárosban a rendszer kiépítésének: közmunkásoknak nevezett fiatalokat alkalmaztak, akiknek az lesz a fizetségük, hogy nagyon kedvezményesen használhatják majd a bringákat, így ők építették meg a dokkolókat, és kerékpárutak kialakításában is komoly szerepet vállaltak.
Svájcban tizenegy városban működik a közösségi kerékpár-rendszer. Mintegy 112 állomáson több mint 1000 bringa várja a kerékpározókat.
Az első 30 perc ingyenes, utána minden óra 0,74 euró még két órán keresztül, az éves bérlet 47,16 euró.
Érdemes ránézni Barcelona közbringa térképére! Itt tényleg komolyan tesznek azért, hogy minél többen kerékpározzanak. Mintegy 420 dokkoló és több mint hatezer kerékpár található.
A rendszer fennállásának hetedik évfordulóját ünnepelték idén, és március utolsó hetében egy játékot indítottak, ahol egy egész éves bérletet lehetett nyerni. Mást nem kellett hozzá tenni, csak egy fotót kellett beküldenie magáról annak, aki részt vett a játékban úgy, hogy éppen bringázik – természetesen közösségi kerékpárral.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!