Bevált az új Jumbo, az óriási teherszállító

iho/repülés   ·   2012.04.06. 18:15
cim

Jók a tapasztalatok az első fél év után a Boeing új teherszállítójával. A sok évtizede repülő 747-esek új generációja, a 747-8 először az F jelű cargováltozatban állt szolgálatba, az első gépet a luxemburgi székhelyű, részben a Qatar Airways tulajdonában lévő Cargolux állíthatta forgalomba 2011 októberében. Azóta újabb négy légitársaság használja már a típus összesen 14 példányát: a Cathay Pacific, az Atlas, az AirBridgeCargo és a Korean Airlines.

A Boeing közleménye szerint a hat hónapos üzemeltetési tapasztalatok nagyon jók, a gép beváltotta a hozzá fűzött reményeket: a mutatók elérik vagy meghaladják a tervezettet mind az üzemanyag-fogyasztásban, mind a technikai megbízhatóságban. Az üzemeltetés során a hatalmas teherszállító hozta formáját a rakomány szempontjából is, miközben a gép üzemeltetési költségei alacsonyabbak, mint az eddig használt 747-400-as cargogépé.

A Korean Air vadonatúj 747-8F-es cargogépe Alaszkában...

A megbízhatósági mutatókat az teszi még értékesebbé, hogy a 14 gép öt különböző társaságnál, öt eltérő üzemeltetési környezetben hozta a várt teljesítményt. A hatékonysági mutató egy százalékkal meg is haladta a várt adatot. Ez nem hangzik soknak – mondta a programot vezető Boeing-elnökhelyettes – valójában azonban milliókban mérhető megtakarítást jelent a légitársaságoknak.

A Boeing közleménye ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy a sikerhez szükséges volt az alapos előkészítés: több száz órás program révén sikerült a felhasználó társaságokat alaposan felkészíteni az üzemeltetésre, miközben a Boeing ugyancsak az első üzemnaptól kezdve garantálta a teljes pótalkatrész-utánpótlást.

...és ugyancsak Anchorage-ban parkol a Cathay friss óriásmadara <br>(fotók: Ted Stevens Airport)(

A törzs meghosszabbítása révén nyert 16 százalékos hasznosteher-növekedéshez hozzájött még hat tonna, ami abból adódott, hogy a gép szerkezete erősebbnek bizonyult a vártnál, így nőtt a teherbírása.

A gép törzshossza 76,3 méter, 5,6 méterrel hosszabb, mint a 400-asé. Ez a fő rakodótérben négy, az alsóban három plusz palettát jelent. A 747-esnek ezt a változatát is felnyitható orral készítik, ez a nagyon előnyös tulajdonság továbbra is kizárólag a Jumbo-családot jellemzi az eleve kereskedelmi célokra készült teherszállítók mezőnyében. A felnyitható orr-rész nemcsak a túlméretes rakományok esetében fontos, hanem megkönnyíti, meggyorsítja a normál szállítmányok ki- és berakodását is.

Néhány nappal forgalomba állítása után már Ferihegyen rakodott a típus első példánya, a Cargolux óriásgépe <br>(fotó: Márványi Péter)

Az üzemeltetés lényegi eleme, hogy immár kétszáz repülőtérre kapta meg az engedélyt a típus, köztük Heathrow-ra is. Mindeközben a gép 60 repülőtéren fordult meg eddig, ami több mint egyes nagy vetélytárstípusok eleve engedélyezett repülőtereinek száma.

A 747-8F üzembeállítása Budapesten is komoly esemény lett, ugyanis az első gépet a tavaly októberi átadása után a kibocsátó légitársaság, a Cargolux néhány napon belül már egy olyan járatára is beállította, amely Baku érintésével Ferihegyen is ki- és berakodott. A legmodernebb és egyik legnagyobb civil teherszállító azóta is gyakran megfordul a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren.

Kapcsolódó hírek