Berényi Malév-elnök kimondta: csődvédelem
Berényi János, a Malév elnöke keddi rendkívüli sajtótájékoztatóján bejelentette: a Malév néhány napon belül letérdelhet, ha a repülőterek előre kérik a díjakat. Az elnök hozzátette: a Malév gépeit lízingelő ILFC-vel meg tudtak állapodni, így a gépek biztonságban vannak, azok folyamatosan tudnak repülni. Azonban a repterek, illetve üzemanyag-kiszolgáló cégek jóindulatára is szükség van. Ha ezek a cégek előre kérnek olyan pénzeket is, amelyeket normál esetben nem kellene, akkor nagyon nehéz helyzetbe kerül a cég.
A pénzügyi helyzettel kapcsolatban megjegyezte: az American Airlines nagyon jól tud működni csődvédelem alatt is.
A kormány minap intézkedett: a Malévot stratégiai jelentőségű vállalattá minősítették. Berényi ezt „jóindulatúan értelmezi”, vagyis szerinte ez azt jelenti, hogy a kormánynak fontos egy nemzeti légitársaság üzemeltetése. Arra a kérdésre, hogy ez Malév néven fog-e működni, azt mondta: ez az új befektető döntésén múlik, de az biztos, hogy lesz budapesti központú légitársaság.
Berényi szerint ha fel is számolják a céget, az egy „működés alatti felszámolás” lesz, vagyis az utasok és a partnerek is számíthatnak a cégre, bár mindez tulajdonosi döntést is igényel. Az elnök szerint a szakma bízik bennük, és „akár olyan tárgyalások is újranyílhatnak”, amelyeket a sajtó már korábban eltemetett.
Berényi állítása szerint „mi visszük a céget, ameddig bírjuk”. Kijelentette: hézagmentes átmenetre számítanak, ha az új tulajdonos hajlandó erre, akkor akár a jelenlegi formában is továbbüzemelhet a cég, anélkül, hogy új céget alapítanának.
Limburger Lóránt, a cég vezérigazgatója szerint a Malév az elmúlt hónapokban Európa legjobban teljesítő légitársaságai között volt minden fontos mutató tekintetében. Jelenleg is sok foglalásuk van (Berényi János szerint egész pontosan 757 ezer 2012 októberig), több hónapra előre. Ez is azt mutatja, hogy a menedzsmentnek eltökélt szándéka a bérek kifizetése – jelentette ki.
A kormány másra készül?Néhány órával Berényi János sajtótájékoztatója után a kormány azonnal életbe lépő rendeleteket jelentetett meg a Magyar Közlönyben, amelyek Berényi optimizmusával ellentétben inkább a leállás előzményeinek tűnnek, mert azt rögzítik, milyen forrásból kell kártalanítani és segíteni a Malév utasait.
Az elmúlt évek főbb történései:2001-2003.: Megszülettek a lízingszerződések, amelyek révén a Malév a ma is használt Boeing 737NG flottához jutott, ezeket a szerződéseket kellett most meghosszabbítani.
2007: a Malév privatizációs szerződése az Abramovics képviseletében működő AirBridge Zrt.-vel, majd 102 millió euró értékű hitelgarancia-szerződés aláírása a Malév és az orosz Vnyesekonombank között.
2008: megszűnnek a Malév hosszú távú járatai, a 767-eseket kivonják a forgalomból.
2009-2010: a Bajnai-kormány 25 milliárd forintot költött a Malév visszaállamosítására.
2010: a WizzAir feljelentése nyomán az Európai Bizottság vizsgálatot indított a Malévnak nyújtott, a feljelentés szerint tiltott állami támogatások ügyében.
2011: Limburger Lóránt váltja Martin Gausst a vezérigazgatói székben, és új kereskedelmi stratégiát vezet be.
2011. június: a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 4,5 milliárdos tőkejuttatásban részesíti a Malévot, bejelentik, hogy a további tőkerendezés több lépcsőben történik.
2011. június: Chen Feng, a HNA igazgatótanácsának elnöke szándéknyilatkozatot ír alá a Malév-részesedés megvásárlására.
2011. július: a Hainan újabb részvények kibocsátásával tőkeemelést hajt végre a hitelek törlesztésére és a Malév megvételéhez szükséges tőke előteremtésére.
2011. augusztus: a cseh Unimex Group és a hozzá tartozó Travel Service konzorciuma megvásárolná a Malévot.
2011. augusztus 23: a közgyűlés összesen 18,5 milliárd forint tőkeemelésről döntött.
2011. október 6: a Fejlesztési Minisztérium államtitkára szerint a tárca szeretné elérni, hogy a korábbi támogatások miatt ne marasztalják el Magyarországot. A 2012-es költségvetés-tervezetek szerint a kormány akkor sem szándékozik további tőkét juttatni a légitársaságnak, ha a cég eladása nem történik meg.
2011. november 21: 4,2 milliárdos tulajdonosi kölcsönszerződés aláírása a rövidtávú finanszírozás érdekében.
2011. november: a hosszú távú járatok 2008-as megszüntetése óta a legnagyobb októberi árbevételt érte el a Malév, és az eredmény „milliárdokkal haladja meg a tavalyit”, ugyanakkor jelentősen javult a járatkihasználtság is.
2011. december 5: nem tárgyal a Malév megmentéséről a magyar kormány, ugyanakkor szükség van egy nemzeti légitársaságra, mondta Fellegi Tamás fejlesztési miniszter. Fehér könyvet adnak ki a légitársaság elmúlt tíz évéről, az előző kormányok és Malév-vezetések mulasztásairól. A fejlesztési miniszter azt is leszögezte, hogy kínai útja során nem is tárgyalt a veszteséges magyar légitársaságról.
2011. december 7: a nemzeti fejlesztési tárca közleménye szerint nincs csődközeli helyzetben a Malév, európai szakmai befektetőkkel tárgyal a minisztérium, és mindent megtesz a vállalat életben tartása, hatékony működése érdekében.
2011. december 8: sajtóértesülések szerint Felleginek azért kellett távoznia miniszteri posztjáról, mert a kormányfő úgy vélte, „nem foglalkozott megfelelően” a Malév helyzetének rendezésével.
2011. december 14: A termék jó, az eladást kellett erősíteni; plusz tíz gép kellene a légitársaságnak – nyilatkozta az iho/repülés számára Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató..
2011. december 21: A közgyűlés nem hozott döntést a tőkerendezésről. Berényi János Zrt. elnök „a további negatív hírek megelőzése céljából” bejelentette, hogy a következő közgyűlést január hatodikára hívta össze, ezen szerepel a légitársaság tőkehelyzetének rendezése.
2011. december 30: Újabb, ezúttal ötmilliárd forint tulajdonosi kölcsönt kapott a Malév a kormány legújabb határozata szerint.
2012. január 6: a tőkerendezésről szóló napirend előtt felfüggesztették a rendkívüli közgyűlést, amelyet 27-ére hívtak össze változatlan napirenddel.
2012. január 9: a Malév számára nyújtott „összeegyeztethetetlen” állami támogatás visszafizetésére szólította fel Magyarországot az Európai Bizottság. A fejlesztési tárca közleménye szerint változatlanul kiemelt cél, hogy a nemzetgazdasági érdekek hatékony érvényesülését biztosítva Budapest központú nemzeti légitársaság működjön Magyarországon.
2011. január 11: Berényi János, a Zrt. elnöke a közszolgálati televízióban azzal fordult az utazóközönséghez, hogy „a Malév repül és repülni fog”.
2012. január 11: Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos bejelentette, öt feljelentést tett a Malév eladásának és visszavásárlásának ügyében a Központi Nyomozó Főügyészségen.
2012. január 27: a Malév január 6-án felfüggesztett és most folytatott közgyűlése a flotta bérleti szerződésének meghosszabbításáról, illetve tőkeemelésről sem döntött - tudatta Berényi János, a Malév Zrt. elnöke.
2012. január 27: lapinformációk szerint a spanyol Vueling légitársaság veszi meg a Malév többségi tulajdonát, már addig jutottak a tárgyalások, hogy a cégnél igazgatósági döntésre vár a magyar légitársaságba való beszállás.
2012. január 30: kormányrendelet jelenik meg, amely a Malévot stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősíti. A törvény szerint a kormányrendelet kihirdetésétől kezdve a gazdálkodó szervezet ellen a hitelezők csődeljárást nem kezdeményezhetnek, a kérelmet a bíróság soron kívül elutasítja. Továbbá rendkívüli moratórium illeti meg a kiemelt fontosságú céget a vele szembeni követelések teljesítésében.
2012. január 30: a Malév tevékenységének finanszírozása január végétől ellehetetlenül a folyamatosan javuló kereskedelmi eredmények ellenére – jelentette be Limburger Lóránt vezérigazgató a légitársaság igazgatóságának ülésén.