Beindult a kiszorítósdi
Idén nyáron volt tíz éve, hogy a kínai gyártmányú King Long XMQ 6121G típusú helyközi kivitelű szóló autóbuszok első példányai megjelentek a budapesti Széna tér autóbuszállomásról induló járatokon. A Kontakt Busz Kft. majd a Gödöllőn bázist kiépítő T&J Buszprojekt Kft. ezt követően újabb térségeken vette át alvállalkozóként a vadonatúj kínai alacsonypadlós és klímás autóbuszokkal a szolgáltatást a gödöllői, majd váci térségben. A kétezres évek végére a King Longok száma elérte a száztízet, a budapesti Széna térről Zsámbék irányába, a kelenföldi Etele térről Biatorbágy térségébe közlekedő járatokon; továbbá a gödöllői és váci térségben lehetett rajtuk utazni. Voltak az M3-as autópályán a Stadion buszpályaudvarig közlekedő viszonylatok, illetve az Újpest Városkapu végállomás északi oldaláig közlekedő járatokon is találkozhattunk velük.
A leváltásukra több alternatíva született az elmúlt években, először új alvállalkozói konstrukcióban a távolsági kivitelűeket cserélték le, egykoron cseh ICOM állományában közlekedő Mercedes Intourókra, majd a Volánbusz lejárt bérleti szerződéséből felszabadult MAN és Neoplan autóbuszokra. Volt információ arról is, hogy a Veoila Transport flottájából nagy számú VDL Ambassador 200 típusú autóbuszokkal váltják le a kínaiakat, amelyből végül tízet állított forgalomba az alvállalkozóként szolgáltató M6LOG Kft. Azóta a Volánbusz Zrt. is állományba vett negyven további VDL Ambassadort, de ezek Vác térségében pár King Long mellett a legrosszabb állapotú Ikarusokat váltottak.
Idén szeptember elsején újabb lendületet vett a kínai típus cseréje, ugyanis forgalomba állt húsz MAN EL283 típusú alacsony belépésű autóbusz a biatorbágyi, pátyi, majd zsámbéki, végül a Gödöllő térségi járatokon. A tíz éves kínai autóbuszokat ugyan tíz éves használtakkal váltották, de első ránézésre jobb álapotú autóbuszokkal sikerült a helyközi viszonylat járműveit cserélni. A holland Connexion szolgáltató mellett a szintén holland R.NET flottájából felszabaduló autóbuszok is érkeztek az M6LOG telephelyére, honosításukat követően számuk novemberre hatvanra nőtt.
A King Longok cseréjére október végén újabb akciók indultak. A Volán Buszpark Kft. által kiírt tenderen eredményes győri Kravtex-Kühne csoport megkezdte a százhúsz autóbuszból álló flotta első példányainak leszállítását. Az első vadonatúj sárga autóbuszok az Újpest Városkapu és Galgamácsa között közlekedő járaton jelentek meg, majd október 23-át követően megkezdődött a gödöllői térség autóbuszainak cseréje, az akkor már állományba vett húsz autóbusszal.
Az új Credo Econellek megjelentek Szada–Veresegyház, majd a Gödöllő–Hatvan, Gödöllő–Verseg viszonylatokon, majd október végén egyre több sárga busz futott be a budapesti Stadion autóbuszállomásra a Szada–M3–Budapest, vagy a tóalmási, vagy a jászsági járatokon is. Az aktuális állományuk november elején már ötvennél tart, de több forrásból is kaptunk olyan híreket, hogy a százhúsz új Econellből száz a Volánbusz állományába fog tartozni.
A King Longok közforgalmú pályafutása Magyarországon előreláthatóan rövid időn belül befejeződik. A dányi térségből november elsejétől levonuló M6LOG Kft. a Széna téri viszonylatokra vezényelte magaspadlós MAN Lion's Intercity autóbuszait, ezáltal a zsámbéki térségből véglegesen elbúcsúztak a kínai buszok. A következő térség várhatóan a gödöllői lesz, ahová egyre több Econell érkezik, az Etele téri vonalak után várhatóan a váci térség lesz az utolsó, ahonnan a King Longok levonulnak, ahová jelenleg folyamatosan érkeznek a Stadion buszpályaudvar viszonylatairól átvezényelt Mercedes Intouro autóbuszok is. A Pest megyei buszok cseréje több forrás szerint ezek után sem fog megállni, ugyanis a holland MAN autóbuszok pályafutását is ideiglenesnek mondják, mivel 100 vadonatúj Setra S 415 ÜL típusú autóbusz beszerezésének lehetőségéről is hallani híreket.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!