Credók, vébé, alvállalkozók
Új és használt buszok átvétele
A magyarországi helyközi- és távolsági közlekedést, valamint egyes megyeszékhelyek és városok helyi közlekedését biztosító regionális közlekedési társaságok és a fővárosi Volánbusz az idei év elejét a 160 használt Volvo autóbusz átvételével kezdte meg. A Norvégiából érkezett autóbuszokat a Volánbusz, DAKK, KMKK, ÉMKK, DDKK üzemegységei vették állományba és kezdték meg üzemeltetésüket. Új gyártású autóbuszokat idén a győri Kravtex-Kühne Csoport szállított a hazai közlekedési társaságok részére. Az év első negyedében érkező (NZM-351 - 450 rendszámmezőben vizsgáztatott) száz Credo Econell és Inovell típusú autóbuszokat az ÉNYKK, KNYKK, KMKK és ÉMKK regionális szolgáltatók kapták meg. Az idei év második szállításába tartozó (PIG-401 - 500 rendszámmezőben vizsgázott autóbuszok) Econell és Inovell típusait a Volánbusz, KMKK és ÉMKK vette állományba a nyár végén. Az év vége pedig húsz vadonatúj Neoplan Tourliner távolsági autóbuszt hozott a közlekedési társaságoknak, amelyből kilencet a Volánbusz, ötöt a KMKK, hatot az ÉMKK állított forgalomba.
Járművek cseréje a Volánbusz szolgáltatási területén, új alvállalkozók belépése
A fővárosi székhelyű Volánbusz autóbusz-állománya az év folyamán folyamatosan változott: a lejárt lízingű autóbuszok helyére a Partiscum busz állományából ismert csehországi ICOM Transport A.S. üzemeltetőtől használtan vásárolt Mercedes Intourók érkeztek több részletben. További bérelt autóbuszokkal bővült a távolsági flotta is, illetve a Flixbus szerződéses viszonylatok is korszerű autóbuszokat kaptak, amelyek elsősorban a Népliget autóbusz-pályaudvar viszonylatait érintik. Változások léptek életbe a Stadionok pályaudvar környékén is. A T&J Buszprojekt alvállalkozó befejezte tevékenységét. Járművei, valamint a Color Tours által is üzemeltetett távolsági King Longok kivonulása a nyár elején megkezdődött. Külön érdekesség, hogy a tavaszi időszakban Pest megye északi viszonylatain a korábban BKK vonalain közlekedő Volvo 7900-as hibrid autóbuszok is megjelentek. Az új alvállalkozók - Partiscum busz és Color Tours Kft., valamint az M6 LOG Kft. (róluk részletesen itt olvashat) vállalkozások által biztosított autóbuszok között szintén találhatunk cseh ICOM-os eredetű, de kék-fehér fényezéssel meghagyott Mercedes Intourókat, de a cég vette állományba a Volánbusz lejárt lízingű MAN és Neoplan Tourliner típusú autóbuszait is. Az alvállalkozói kínálatban megjelent egy eddig ismeretlen MAN típus is: a Lion's Intercity, amely az Örs vezér teréről induló dányi viszonylaton jelent meg, de az új buszok később feltűntek a pomázi térségben, illetve a gyöngyösi járatokon is. Újpest Városkapu északi buszvégállomásán LE kialakítású használt Lion's City autóbuszok közlekedtek a nyári hónapokban, amely járművek aztán Komárom-Esztergom megyében folytatják pályafutásukat. Az újpesti végállomáson Berlinből beszerzett használt Mercedes Citaro L háromtengelyes autóbuszok is forgalomba álltak, egy további autóbusz pedig a Stadionhoz közlekedik az aszódi térségből. Szolgáltatóváltás történt a pomázi térségben is: a Homm Kft-t az M6 LOG Kft. váltotta - az utasok a változásból eleinte annyit vettek észre, hogy a Mercedes Citarók nem fehér, hanem sárga színűek. Később többféle tartalékjármű is megjelent a térségben, illetve itt mutatkozott be az első VDL Ambassador is. Az iho.hu az év folyamán a King Longok lecseréléséről szerzett információkat, ennek ellenére a Széna téren s a Stadionoknál, valamint az Etele téren egyelőre megtalálhatóak a helyközi kivitelű változataik. A típuscserére szánt VDL Ambassadorokból egyelőre még keveset sikerült forgalomba állítani. A népligeti távolsági flotta júniusban nyolc Volvo 9500, 9700 típussal bővült, amely beszerzésből további két autóbuszt az ÉMKK kapott meg. A budapesti agglomerációs közlekedés átszervezése miatt felszabadult négy Volvo 7900-as típusú autóbusz sárga flottaszínre matricázva az érdi csuklósok állományát gyarapítja. Az év végi hírek alapján az agglomerációs viszonylatok a T&J Buszprojekt korábbi hibrid csuklósait kapják meg, amely további Volvo 7900-es dízelek átszervezését jelentheti a helyközi járatok állományába.
Az úszó világbajnokság
Az idei év legnagyobb magyar vonatkozású nemzetközi eseménye a budapesti úszó világbajnokság volt, ahol a sportolók számára kijelölt járatokat és a csapatok szállítását a közlekedési központok autóbuszai biztosították. A szolgáltatást a Volánbusz, a KNYKK, ÉNYKK, ÉMKK, DAKK, Partiscum busz, DDKK és KMKK egyaránt biztosította. A szállodák és sportlétesítmények, valamint a repülőtér között a sportolókat elsősorban a sportesemény arculati elemeivel felmatricázott Credo Inovell, Mercedes Tourismo, Mercedes Intouro és Volvo 8900 és 9700-as típusú autóbuszok szállították.
Járművek áthelyezése és leállítása
A regionálissá vált közlekedési központok által felügyelt járműállományok gazdaságos üzemeltetésének, a kiegyenlített kilométer futások, valamint az egyes térségek öregebb járműparkok átlagéletkorának csökkentése érdekében folyamatos átcsoportosítást végez. Ennek következtében jelentek meg a régiók városaiban korábban más megyék volán társaságai által arculasított járművek a mindennapi forgalomban. Az ÉMKK sárga, a többi regionális szolgáltató folyamatosan egységes fehér flottaszínűre fényezi át a járműparkjában található autóbuszokat, az új autóbuszok érkezésével, az öreg autóbuszok leselejtezésével és a meglévő járművek átfényezésével folyamatosan egységesedik a tömegközlekedési eszközök megjelenése. Az áthelyezés érinti a régiók városaiban végzett helyi közlekedésben részt vevő járművek átcsoportosítását (Kecskeméten, Nyíregyházán), de láthattunk DAKK autóbuszokat is vonatpótlóként közlekedni a MÁV-HÉV Zrt-be kiszervezett budapesti elővárosi vasúti hálózat felújításakor. Az idei évben az elrendelt vágányzárak idejére történő autóbuszos HÉV pótlást már nem a BKV, hanem a Volánbusz biztosította. A regionális központok a tavalyi évben jelentős mennyiségű – jellemzően Ikarus – autóbuszt selejteztek. Két típustól is búcsúztunk: a buszbarátok között népszerű, évtizedekig a magyar falujárók szimbólumát megtestesítő laprugós 266-osoktól, illeve az egyedi autóbuszgyártás zászlóshajói, az E99-sek sem vesznek már részt a közforgalomban. Jelentősen lecsökkent a tavaly ötven éves 250-es és a klasszikus volános 256-os Ikarus típusok aktív állománya is, illetve a megritkultak a helyközi kivitelű 415-ösök is. A magasabb utazási színvonalat nyújtó Ikarus 395 / E95 autóbuszok és azok helyközi kivitelű E94-es változatát is több szolgáltató leállította, több egyedi kivitelű autóbusz is befejezte pályafutását: a Volánbusz 438-asa és a második csuklós kivitelű E94G sem szállít már utasokat.
Várható változások 2018-ban
A tatabányai városi autóbuszok üzemeltetését 2018. január elsejétől a városi tulajdonú T-Busz Kft. veszi át a KNYKK-tól, amely először Credo Econell City autóbuszokat állít forgalomba. A flottához később MAN típusú csuklósok és Modulók is csatlakoznak. A nyíregyházi üzemanyagtöltő állomás és kiszolgáló telephely átadását követően a városi közlekedést korszerű gázüzemű autóbuszok veszik át, amelyek szintén önkormányzati üzemeltetésben állnak forgalomba. Rendelkezésre tartás keretében pályáztat húsz korszerű alacsonypadlós busz üzemeltetésére Győr város önkormányzata is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!