Bécsben is megmutatta magát a cseh railjet
Szerdán délelőtt fotósok gyülekeztek a bécsi Praterstern állomás egyik peronján, hogy először fotózhassák hivatalos körülmények között a nagy újdonságot, a cseh vasút (ČD) railjet szerelvényét. A vonat pontosan érkezett és a negyedik vágányra állt be, hogy bő egy órán át az érdeklődők mustrálhassák.
Első ránézésre a szerelvény nagyon szépen fest, a kék–fehér-színezés újdonsága miatt vagy ténylegesen, nem tudjuk, de jobban áll a railjetnek, mint a megszokott ÖBB-s társának. A mozdony az 1216 233-as Taurus volt, amelyet tavaly matricáztak át a cseh színterv szerint, mivel a ČD hosszú távra bérbe vette. A szerelvényt a ČD az ÖBB által a Siemens-től le nem hívott adagból rendelte, összesen hét ilyen fog decembertől a Prága–Bécs–Graz útvonalon üzembe állni, addig pedig június közepétől a Prága és Bécs, illetve Prága és Wiener Neustadt között közlekedő EC-vonatokat fogják a railjetekből kiadni.
A szerelvény érdekessége, hogy a mozdony felől nem négy, hanem öt másodosztályú kocsit találunk, azonban az elsőben egy nagy tárolókapacitású kerékpártárolót is van. Ezt úgy alakították ki, hogy a mozdony felőli feljáróajtó után nincs folyosóajtó, egyből a bringatárolóba érkezünk, majd onnan nyílik az ajtó után a másodosztályú rész.
A második kocsiosztályon az ÖBB-hez képest valamivel kellemesebb hangulatban érezzük magunkat, köszönhető ez a világosabb üléshuzatoknak és a zöld helyett kéken világító hangulatlámpáknak. A másodosztályú helyek száma a plusz egy kocsival igencsak megnőtt, a csehek inkább az olcsóbb jegyből szeretnének többet eladni, mint a drágából keveset, de lássuk be, erre nagyobb esélyük is van.
A másodosztályt elhagyva az étkezőkocsiba érkezünk, ahol szintén ugyanazt az elrendezést találjuk, mint az ÖBB szerelvényeiben, azonban az ételek csehesített kínálatával már a bemutató alatt is megismerkedhettünk. Ezután a folyosóajtó mögött egy elsőosztályú szakaszt találhatunk, amely mellett a kerekesszékesek által is használható feljáróajtó is helyett kapott, illetve a mozgássérültek kiszolgálására itt nagyobb tér is található. Ezután még mindig ugyanabban a kocsiban egy mozgássérült-mosdót is találunk, illetve emögött az információs pultot, amelyet talán a csehek majd jobban tudnak használni, mint a magyar kollégák a railjeteken.
Végre ismét új kocsiba érünk, ez már a vezérlőkocsi, amelyben helyett kaptak további első osztályú ülések, illetve néhány üzleti osztályú hely. Előbbi azonos az osztrákoknál találhatóval, utóbbi azonban mindössze hat ülést számlál, továbbá le sincs választva az első osztályú szakasztól, ami eléggé azt az érzést kelti, hogy itt csak a kényszer kielégítésére építettek be a csehek néhány nagyobb helyet foglaló ülést.
Így néz ki tehát az a railjet szerelvény, amellyel hamarosan már nemzetközi forgalomban is találkozhatunk; a Prága–Bécs–Graz útvonalon a csehek és az osztrákok railjetei vegyesen fognak közlekedni, így például a kerékpárszállításhoz a cseh szerelvényeket lesz érdemes igénybe venni, azonban ha valaki a business osztály kényelmeire vágyik, annak inkább az ÖBB-s társaikat tudjuk ajánlani.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!