A nyári dupla
Pulykát enni karácsonykor szokás, de a 342-es mozdony nem kötődik semmiféle dátumhoz és ünnephez – kivéve, hogy a típus megalkotásának centenáriumát ünnepeljük. A kifejezetten elővárosi forgalomra tervezett háromcsatlós, szertartályos gőzösből a Mávag 150-es, a Henschel 145-öt épített. Ebből a közel háromszázas sorozatból mindössze négy – idehaza csupán egy – maradt fenn.
„Ha még ma is létezne Ganz-Mávag” – halljuk a sóhajtást unos-untalan, amikor a magyar vasút külföldi beszerzéseiről van szó. Számtalan városi legenda is terjeng arról, mi mindent gyárthattak volna a Kőbányai úton – „ha engedik”. A valóság az, hogy a gyár már a nyolcvanas években leszállóágba került, a mérnöki tudás csupán az irattár bővítésére volt elegendő, gyártókapacitás – és legfőképp anyagiak – hiányában, továbbá felsőbb üzleti érdekek miatt ezekből nem valósolhatott meg semmi.
Két kisvasúton indult meg a forgalom nem sokkal lapszámunk megjelenése előtt: a volt Bicske–Székesfehérvár vonal egy részén – politikai felhangoktól sem mentesen – a felcsúti, Márianosztra–Nagyirtás között az újjáépített transzbörzsönyi kisvasút kezdte meg működését. Nagyobb turistaforgalomra talán az utóbbin számíthatunk, ehhez persze kedvező menetrend is szükséges.
Messzire kalandozik városi vasúti rovatunk. Oroszországban, a transzszibériai Vasút mentén fekvő városok villamosüzemeit vesszük górcső alá Vlagyivosztoktól Angarszkig. A legendás lepukkantságon kívül olyan érdekességekkel is találkozhatunk az írásban és a képek között, mint például a szabadtéri szerelőakna egy végállomás közelében és a vlagyivisztoki könyvtárvillamos.
Míg a nagyvasút az IC+-kocsik gyártásától hangos, nyolcvanhétszeres kicsinyítésben most futott be a MÁV-Start 1994–95-ben átépített intercity-kocsicsaládja. Az olasz A.C.M.E a már megszokott UIC Y kocsi-alapra építette meg a magyar minőségi vonatok járműveit, a „szegecsszámlálók” azonban találhatnak különbségeket a valóság és a modell között.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!