Utasok tesztelik a sárga falujárót

A hazai buszgyártó ipar nagy dobásának tartják a Kravtex Credobus Econell 18 Next csuklósát. A típust február 13-áig az utasok is górcső alá vehetik.
Az Econell 18 Nextből 47-et beszerző Volánbusz Zrt. február 13-áig tartó közös tesztelésre hívta utasait – jármű előre meghirdetett időpontokban közlekedik a Népliget és Dunaharaszti, valamint Népliget és Délegyháza között, méghozzá olyan járatokon, amelyeknek feladata az átépítés idején szünetelő Budapest–Kelebia vasútvonal elővárosi utasainak elszállítása is. Rendkívüli érdeklődés esetén a 18 Next 127 utast szállíthat, közülük 56-an ülhetnek.
A másfél éve, 2021 októberében bemutatott típus legfőbb vonzerejének a nyugati vetélytársakénál barátságosabb vételára mellett a rendkívül alacsony saját tömeget és az ebből fakadó kedvező fenntartási költséget tartják. A mosonmagyaróvári–győri gyártó ugyanis egy általános járműépítési konstrukcióval szakított, így az alacsonypadlós Econell 18 Next világszinten is az egyetlen 19,5″ kerékrendszerű (kerékátmérőjű) csuklós busz – a zöm 22,5” kerékátmérőjű portékát épít. Ezzel a futómű-konfigurációval, továbbá az optimalizált vázszerkezettel a csuklós saját tömege legalább három tonnával kevesebb a konkurensek buszainál – a megszokott 17–18 helyett mindössze mintegy 14 tonna. Következmény: hozzávetőlegesen 15 százalékkal kisebb fogyasztás, és az ezzel járó, jelentősen alacsonyabb szén-dioxid kibocsátás.
És, hogy ez koncepció mennyire van jótékony hatással az utas-ergonómiára? A Kravtex szerint az eredmény: rendkívül alacsony belépési magasság, kisméretű kerékjáratok, alacsony dobogók, hátul is csekély padlómagasság – és ami a legfontosabb: piacelső utaskapacitás. Az utastesztet követően pedig a felhasználók véleménye is kiderül.
Az elővárosi – sárga falujáró –, háromtengelyes Credobus Econell 18 Next típusú csuklós járműveket a Kravtex várhatóan 2023 tavaszától szállítja le a megrendelő Volánbusznak. A típus tömeges megjelenése az utakon azt is jelzi: a Credobus egy évtizedes kihagyást követően visszatért a csuklósok szegmensébe, egyúttal újjáéled a három éve vakvágányra futott magyar csuklósbusz-gyártás is.









* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!