Százharminc Ikarus gyűlik össze a hétvégi VI. Ferihegyi Ikarus Találkozón

iho/közút   ·   2024.10.03. 15:00
ikarus_talakozo_2021_aeropark

Oldtimer és ritkaságnak számító járművek, élménybuszozás, látványos felvonulás, gördülő kiállítás, különleges repülőmotor-indítás egyaránt szerepel az október 5-én és 6-án az Aeroparkban zajló hétvége programjában, ami az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar márka előtt tiszteleg.

A Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK), a Volánbusz Zrt., a BKV Zrt., a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) és számos partner immár hatodik alkalommal vonultatja fel a repülőtéri múzeumban a magyar járműgyártás és közlekedéstörténet meghatározó autóbuszait. A kiállítás mellett élménybuszozás is zajlik majd. Az idősebbek így nosztalgiázhatnak, a fiatalok pedig átélhetik az igazi Ikarus-élményt.

Az Ikarus egyike a magyar ipar legsikeresebb, világhírű márkaneveinek. Az állami autóbuszgyár előtörténete 1895-ig nyúlik vissza, viszont története Ikarus néven csak a második világháború után kezdődött meg. Az Ikarus mint állami vállalat az 1970-es, 1980-as években meghatározó szerepet töltött be nem csupán a keleti blokk államainak piacán, hanem a világpiacon is. A különféle Ikarus-autóbuszok a városi és távolsági tömegközlekedés mellett évtizedeken át a ferihegyi repülőtéren is meghatározóak voltak. Emellett számos modell olyan helyekre is eljutott, mint az Egyesült Államok, Madagaszkár, Venezuela, Costa Rica, Guinea, Etiópia.

A régi autóbuszok közül a legnagyobb rajongótáborral a legendás és különleges vonalvezetésű „farosok” rendelkeznek. Nem véletlen, hogy napközben jellemzően Ikarus 55-ösökkel zajlik majd az élménybuszozás, az ingajáratot pedig a 200-as család kétszázezredik példánya, egy 280-as csuklós teljesíti a Népliget és az Aeropark között. Az Ikarus 55-ös a gyár egyik legismertebb és legsikeresebb távolsági- és turistabusz-típusa volt, melyet 1954 és 1973 között gyártottak. Hívták „Farosnak” és „Bözsinek” is, az elnevezést jellegzetes hátulsó motorszekciójának köszönheti a busz.

Erre a hétvégére beköltözik az Aeroparkba a Volánbusz által restaurált, emeletes „Bikarusz”, amely a múlt század hatvanas éveinek végén két szóló autóbusz összeépítésével jött létre. Mellette a közönség láthat Ikarus 30-ast, amely a gyár legelső típusa volt, érkezik Ikarus 60-as, melyet az első pótkocsis modellként tartanak számon, de megtekinthető lesz az első csuklós modell, sőt jobbkormányos és elektromos autóbusz is szerepel a kínálatban.

A rendkívül látványos statikus kiállítás mellett vasárnap 16 órától izgalmas felvonulással készülnek a szervezők, amikor a hosszú, körülbelül nyolcvan buszból álló konvoj rendőrségi kísérettel az Aeroparkból indulva oda-vissza végighalad a Vecsés–Ecser összekötőúton, Vecsés főutcáját érintve, ritka fotótémát kínálva a rajongóknak. A járművek túlnyomó többsége kívül-belül megtekinthető lesz, sőt több autóbusz utasterében közlekedéstörténeti kiállítás is várja majd a látogatókat.

A program mindkét napon 9 és 18 óra között látogatható, amelyen olyan szakértők mesélnek az Ikarus történetéről, az egyes modellekről és a nemzetközi sikereiről, mint Dr. Lovász György és Örsi Ferenc. Emellett az ipartörténeti érdekességekért rajongóknak igazi csemegével is szolgál a repülőmúzeum: a hétvégén minden órában beindítanak egy An–2-es repülőgépből származó ezer lóerős csillagmotort, és egy Boeing 737-es utasszállítóból származó fedélzeti sugárhajtóművet.

A jelentős érdeklődésre való tekintettel a szervezők azt javasolják, hogy a látogatók lehetőség szerint a közösségi közlekedés igénybevételével érkezzenek az Aeroparkba.

(Nyitóképünkön a 2021-es Ikarus Találkozó. Fotó: Légiközlekedési Kulturális Központ)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.