InnoTrans 2024: innovatív megoldásokat visz a Stadler Berlinbe – második rész: ilyen egy vadonatúj tűzoltóvonat! Ne kelljen használni...

iho/vasút   ·   2024.08.10. 12:00
stadler_centovalli

A svájci gyártó a jövő vasútját hozza el Berlinbe szeptember 24. és 27. között. Cikksorozatunk második részében az ÖBB tűzoltóvonatáról, a DB Regio Flirt Akkujáról, a keskeny nyomközű Centovalli-vonatról, valamint a berlini metró új szerelvényeinek egyikéről számolunk be.

Az alternatív meghajtású vasúti járművek technológiájában vezető szerepet betöltő cég a szakterület legnagyobb kiállításán nyolc olyan innovatív járművet mutat be, amik a zöld, fenntartható közlekedést szolgálják. A svájci központú gyártó ma már szinte minden vasútijármű-kategóriában kínál zéró helyi szén-dioxid-kibocsátású vonatokat. Az integrált vasúti megoldásokat kínáló Stadler bemutatja a többi témában, például a karbantartás és más szolgáltatások vagy a biztosítóberendezések területén elért eredményeit is.

A Stadler a legnagyobb dobása az InnoTranson az új RS Zero, ami kis tengelyterhelésével valóban megoldja a mellékvonalak környezetkímélő személyszállítását. Ugyanis nemcsak akkumulátorról üzemelhet, de a vasúton újdonságnak számító hidrogénmotorral is. A Flirt Akkut ezúttal egy Délnyugat-Németországban működő regionális vasútnak (Personennahverkehr Rheinland-Pfalz Süd) készült példány mutatja be. Miközben klasszikus elektromos motorvonatként közlekedik felsővezeték alatt, feltölti akkumulátorait, hogy folytathassa útját a nem villamosított szakaszon is. Az EuroDual Class 99 mozdony mind a felsővezetékről, mind a fedélzeti dízelgenerátorról táplálható, így a vasúthálózat nem villamosított szakaszait is képes áthidalni.

A Stadler járművei a csúcstechnológiát ötvözik a korszerű utaskomforttal. Ezt az InnoTranson bemutatott járművek is bizonyítják: akadálymentes feljárók, világos, barátságos utasterek, digitális információs és kommunikációs rendszerek, a speciális segítséget igénylő utasoknak kialakított megoldások.

A Stadler az InnoTranson digitalizációs megoldásait is bemutatja: biztosítóberendezéseket, vonatbefolyásoló és vezetéstámogató rendszereket. Ezek a megoldások az alternatív hajtásokkal együtt biztosítják a jövő vasúti közlekedéséhez szükséges teljesítményt és fenntarthatóságot.

Első alkalommal lehet közös standon látni a biztonsági berendezéseket és a vasúti járműveket, sőt, a Nova Depottal együtt a vonatok és a digitális rendszerek együttműködését is bemutatják egy integrált megoldásban.

A világszintű gyártó a 2024. szeptember 24-étől 27-éig a Messe Berlinben zajló kiállításon a 2.2-es csarnok, 230-as standján, valamint szabadtéri területen állítja ki termékeit.

Cikksorozatunk első részében a zéró kibocsátású RS Zero motorvonatot, a német–osztrák koprodukciós Citylink vasútvillamost, a duálüzemű Class 99-es mozdonyt és a Cityjet-Kisst mutattuk be.

Tűzoltóság a síneken: íme a Servicejet!

Az ÖBB Infrastruktur AG-nak fejlesztett különleges tűzoltó és mentő motorvonatot a Stadler a Rail Equipment GmbH megbízásából gyártja. A jármű egyaránt üzemel felsővezetékről, nagy teljesítményű, padló alatti akkumulátorokról és dízelgenerátorról is, tehát vészhelyzetben teljesen önellátó, és például a füsttel teli alagutakban is képes önállóan működni, hogy az embereket biztonságba helyezzék és az égő járműveket eloltsák.

Az ÖBB Stadler-tűzoltóvonata, a Servicejet (képek forrása: Stadler Rail AG)

A mentővonat több mint háromszáz személy befogadására képes. Hatékonyan védi őket a füstgázoktól, mivel az egész szerelvény nyomás alatt van, és a klímaberendezés speciális szűrőkön át kapja a levegőt. A tűzoltáshoz 40 ezer liter víz és ezer liter habkészítmény áll rendelkezésre. A nagy teljesítményű oltórendszerek a klasszikus tűzoltáshoz tíz bar, permetező ködhöz akár száz bar nyomást használnak.

Az ÖBB-keresztségben Servicejet elnevezést viselő vonat két részből áll, 68 méter hosszú, végigjárható és akár 160 kilométer/óra sebességgel is haladhat mindkét irányban. Nemcsak vészhelyzetekben, hanem rendszeres szerviz- és karbantartási munkákhoz is használják, ráadásul elegendő teljesítménye van a sérült, akár kétezer tonnás vonatok vontatásához vagy egy meghibásodott vonat áramellátásához – akár felsővezeték nélkül is. Az alkalmazástól függően különböző konfigurációjú görgős konténerekkel is megrakható.

A Servicejetet szeptember 25-én 15 óra 30-kor mutatják be a T08/50-es vágányon.

Flirt, alternatív meghajtással

A Magyarországon is jól ismert, világszerte több mint 2500 példányban értékesített Flirt („Flinker, Leichter Innovativer Regional-Triebzug”, vagyis: fürge, könnyű, innovatív, regionális motorvonat) járműből egy akkumulátoros változat lesz megtekinthető az InnoTranson. A bemutatott modell egyike a DB Regio által megrendelt 44-nek, amik a jövőben a zéró helyi szén-dioxid-kibocsátású közlekedés megvalósításában kapnak szerepet a délnyugat-németországi Pfalz hálózatán, lépésről lépésre kiváltva a jelenleg használatban lévő dízelüzemű járműveket. A fő megrendelő a Zweckverband ÖPNV Rheinland-Pfalz Süd, de Baden-Württemberg és Saar-vidék tartományok is érintettek.

Flirt Akku a DB Regiónak

A villamosított vonalakon a Flirt Akku klasszikus villamos motorvonatként fut a felsővezeték alatt, és ezzel egyidejűleg tölti akkumulátorait. Amikor azonban felsővezeték nélküli szakaszra ér, már az akkukból érkezik az energia. Közben minden fékezés is energiát táplál vissza. Az akkumulátoros üzemmódban megadott hatótávolság legalább nyolcvan kilométer plusz üzemi tartalék. A motorvonatok maximális sebessége 140 kilométer/óra, a légrugós futómű garantálja az egyenletes haladást.

A pfalzi hálózatra szánt kétkocsis Flirt Akku 55,5 méterével valamivel hosszabb, mint a klasszikus kétkocsis Flirt, így összesen 325 főnek van hely, ebből 172 ülőhely. A motorvonat teljes egészében klimatizált, wifit is igénybe lehet venni rajta, az ajtóknál tágas, többfunkciós terei vannak.

A DB Regio Flirt Akkuját szeptember 26-án 11 órakor leplezik le a T10/40-es vágányon.

Még nagyobb komfortszint a Centovalli-vasúton

Most volt százéves, a nevét a száz völgyről kapta, és száz centiméteres a nyomtávja a Svájcból az Alpok csúcsai között, lélegzetelállító völgyeket áthidalva Olaszországba vezető Centovalli-vasútnak. Ide szállít a Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi megrendelésére a Stadler nyolc egyedi fejlesztésű, alacsonypadlós villamos motorvonatot. Ezek egyikét is bemutatják Berlinben. A három- és négykocsis változatban készülő járművek 1200 voltos egyenfeszültségről üzemelnek és tisztán adhéziós üzemben akár hat százalékos emelkedőkkel is megbirkóznak. Szükség esetén a négyrészes járművek feloszthatók két kétrészes garnitúrára is.

A különböző változatok 63,4, 48,9 és 34,5 méter hosszúak, és a hosszú járművek 338 utas (128 ülő, 210 álló), a háromrészesek 258 utas (95, 168), a kétrészesek pedig 174 utas (49, 125) szállítására alkalmasak. A légrugózással, klímaberendezéssel és utastájékoztató rendszerrel felszerelt járművek modern kényelmet nyújtanak, új a dizájnjuk, bennük kerekesszékeseknek kialakított helyek és mosdók is vannak.

A méteres nyomtávú motorvonatot szeptember 26-án 14:30-kor a T09/50-es vágányon prezentálja a Stadler.

A berlini metró új szerelvényei

Az új metrókocsikat a berlini tömegközlekedési vállalat (BVG) speciális igényeihez igazítják. A német főváros történelmileg kialakult metrórendszeréhez két járműtípust kellett kifejleszteni: a JK sorozatot 2,4 méter széles kocsikkal a kis profilú, és a J sorozatot 2,65 méter széles kocsikkal az újabb, nagy profilú vonalakhoz. Az igényektől függően különböző hosszúságú és konfigurációjú vonatok készülnek. A JK sorozat két- vagy négykocsis járművekből áll, amik hat- vagy nyolckocsis szerelvényekké kapcsolhatók össze. A J sorozat olyan vezérlő- és köztes kocsik kombinációjából áll, amik két-, négy- és hatkocsis járművekké egyesíthetők.

A berlini új Stadler-metróvonatok látványterve

Minden új metrókocsin nagy, akadálymentesített ajtók vannak a gyors utasforgalomhoz, a folyosókon rengeteg a hely, a mozgáskorlátozott utasoknak tágas, többcélú terek érhetők el. A világos és barátságos belső terek a biztonság érzetét keltik, a modern, valós idejű utastájékoztató rendszer pedig segíti az utasok gyors tájékozódását.

A BVG és a Stadler a keretszerződésben legfeljebb 1500 jármű szállításáról állapodott meg, ezzel a BVG történetének legnagyobb járműbeszerzése. Eddig 376 kocsit rendeltek meg. A vonatok nagy száma növeli a flottán belüli kompatibilitást, és ezáltal az üzemeltetési rugalmasságot. A Stadler 32 éven keresztül a pótalkatrészek szállításáért is felel.

Az InnoTranson egy kétrészes, 25,5 méter hosszú, végig átjárható, 28 ülő- és 114 álló utast szállító JK kocsigarnitúrát mutatnak be. A hajtási teljesítmény 540 kilowatt, a végsebesség 70 kilométer/óra. A BVG-nek készülő, JK metrószerelvényt szeptember 26-án 16 óra 15-kor mutatják be a T10/50-es vágányon.

(Nyitóképünkön a svájci–olasz határon üzemelő Centovalli-vasút új Stadler-vonatainak látványterve. Kép forrása: Stadler Rail AG)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek