Hazaindult az M 130,323-as cseh motorkocsi

iho/vasút   ·   2022.12.21. 15:00
IMG_0132

Hetvenhét évi „ideiglenes tartózkodás” után december 20-án a 78 éves jármű szokatlan eseményekben gazdag történetének magyarországi szakasza ért véget.

A CSD M 130-as motorkocsicsaládot 1932 és 1945 között több cseh vasúti járműgyár is építette. A 4,8 méter tengelytávolságú típusból az 1938. évi első bécsi döntés értelmében öt motorkocsit vett a MÁV állományba (CSD M130 201, 222, 226, 230 és 241), a járműveket 1949-ben MÁV Cmot 220–224 pályaszámokkal láttak el. (Addig MÁV cégjellel, de eredeti CSD-pályaszámaikkal üzemeltek).

Egy hatodik, 1944-ben Nesseldorfban (1919 és 1939 között, majd 1945 után Kopřivnice) épült jármű, az M130 323-as a II. világháború végén maradt a MÁV hálózatán. Ezt a vasúttársaság 1949-ben Cmot 225 pályaszámmal vette állagba. A MÁV állagában típusidegen, jellegzetes tető-vezetőállásos motorkocsikat – több csehszlovák motormellékkocsival egyetemben – 1950–1951-ben a BHÉV szerezte meg. A Cmot 220–224 pályaszámú motorkocsikból még azokban az években posta- és kalauzkocsik épültek (F 261, F 264, F 262, F 263 és D 214). Ezekkel párhuzamosan a 4,8, illetve 5,3 méter tengelytávolságú, csehszlovák eredetű motormellékkocsikból is épültek BHÉV kalauz- és postakocsik (D 211–213, továbbá D 221–222). A hatodik motorkocsit (Cmot 225) a MÁV-BEV létrejötte után a HÉV-vonalakon felsővezeték vizsgálatára használták MÁV XGesu 93099 pályaszámon.

Az eredetileg CSD M 130,323 pályaszámú motorkocsi MÁV-BEV szakszolgálati járműként az 1950-es években XGesu 93099 pályaszámmal (fotó: Lovász István)

1958 után a BHÉV további csehszlovák eredetű motormellékkocsikat vett állagába, ezeket  BHÉV P XXI A (421 pályaszám, 6,8 méter tengelytávolság), illetve P XXI B (431–434 pályaszám, 5,3 méter tengelytávolság) típusjelekkel személykocsiként használtak. A hatvanas évtized elején, 1963-ban olyan súlyos volt a személyforgalomban a járműhiány, hogy a 4301 pályaszámú szakszolgálati járművet – a tetőn elhelyezett felsővezeték vizsgáló fülke megtartása mellett – személykocsivá rendezték be, és P XXI C típusjellel, P 435 pályaszámon üzemeltették tovább. Később, 1967-ben ismét szakszolgálati járművé minősítették, és visszakapta korábbi BHÉV 4301-es üzemi pályaszámát. A kocsit a BKV 1984-ben selejtezte, de nem bontották el. Lovász István villamosmérnök, közlekedéstörténész, a MÁV História Bizottságának alapító tagja már ekkor gondolt arra, hogy a különleges jármű – idegen eredete ellenére – megőrzésre lehet érdemes, esetleg későbbi járműcsere révén Csehszlovákiába vetődött, értékes magyar járművet tudunk ezért visszacserélni. (Később beigazolódott az elmélet helyessége, hiszen ilyen módon sikerült 1992-ben egy 375-ös gőzmozdonyért cserében megszerezni a CSD-től az egykori Turán 12-es autószállító kocsit.). A még ép favázas szekrényű kocsit megőrzésre az akkori MÁV Landler Jenő Járműjavító Üzembe delegálták tárolásra, ahol aztán több mint harminc évet töltött. Biztonságos megőrzése érdekében e sorok írójának javaslatára a MÁV História Bizottság indítványozta a jármű műemléki védettségét, amit aztán a Miniszterelnöki Hivatal Műemlékvédelmi Főosztálya el is rendelt.

Időközben az állapota sokat romlott, ugyanakkor cseh vasútbarátok, vasúttörténeti alapítványok szerették volna megszerezni a kocsit. A sok éven át Istvántelken tárolt járművet a MÁV mint „fellelt eszközt” saját állagába vette, így felőle tulajdonosként is rendelkezett. Miután a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum sikeresen megszerezte Szlovákiából az egykori Turán 9 pályaszámú étkezőkocsit, írásban nyilatkozott, hogy a csehországi Jaroměř-ben tárolt, tűzkárt szenvedett további Turán-kocsikat már nincs szándékában repatriálni. Ekkor a MÁV kezdeményezte a műemlékvédelmi határozat feloldását, hogy a jármű Csehországba eladható legyen, és a jövő nemzedékek számára ott őrizzék meg és újítsák fel. A védettséget a hivatal feloldotta.

Az egykori CSD M 130,323 pályaszámú motorkocsi Istvántelken 2022. december 20-án reggel a szállításra előkészítve. A lelkes cseh vasútbarárátok cseh pályaszámtáblával is ellátták a sokat látott járművet (fotók: Lovász György)

Az egykori CSD 130,323 pályaszámú motorkocsit a Muzeum Technických Zajimavosti a.s. vásárolta meg. A kocsit 2022 nyarától több lépésben készítették fel Istvántelken a közúti szállításra, amelyre végül 2022. december 20-án került sor. Ezentúl Časlavban lesz új lakóhelye, ahol egy háromvágányos fedett csarnokban kezdik meg korhű felújítását, a tervek szerint üzemképes állapotra.

Az egykori CSD M 130,323 pályaszámú motorkocsi már közúti trélen várja hazatérést – 77 évig vendégeskedett Magyarországon

A motorkocsi daruzása december 20-án, a déli órákban

(Lovász György írása)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Egy éve indult újra a személyforgalom Röszkénél

iho/vasút   ·   2024.11.28. 09:00

Nyolc éven át nem közlekedhettek személyszállító vonatok Magyarország és a Vajdaság között a 136-os vonalon. Jövőre elkészülnek a villamosítási és biztosítóberendezési munkálatok is a magyar szakaszon, továbbá a szegedi deltavágányt is üzembe helyezik.