Hatvan Ikarus hétvégén az Aeroparkban!

iho/repülés   ·   2021.09.29. 12:00
00_ikarus_aeorpark

Idén is lesz buszos felvonulás a repülőtér környékén. Természetesen egy „faros” viszi a Li-2-eshez az utasokat. A PALT reptéri csodabuszon már dolgoznak.

A legsikeresebb magyar márka előtt tiszteleg ez a különleges hétvége – hangzik az  Aeropark közleménye, a Légiközlekedési Kulturális Központ, a Közlekedési Múzeum, a Volánbusz Zrt., a BKV Zrt., és számos partnere a magyar járműgyártás és közlekedéstörténet meghatározó autóbuszait immár harmadik alkalommal vonultatja fel a repülőtéri múzeumban. A kiállítás mellett élménybuszozás is zajlik majd az Aeropark és az 1-es Terminál között. Az idősebbek így nosztalgiázhatnak, a fiatalok pedig átélhetik az igazi Ikarus-élményt.

Az Ikarus egyike a magyar ipar világhírű márkaneveinek. Az állami autóbuszgyár előtörténete 1895-ig nyúlik vissza, viszont története Ikarus néven csak a második világháború után kezdődött meg. Az Ikarus mint állami vállalat az 1970-es – 1980-as években meghatározó szerepet töltött be nem csupán a keleti blokk államainak piacán, hanem a világpiacon is, nem csak a tömegközlekedésben, hanem évtizedeken át a ferihegyi repülőtéren is.

(fotók: Aeropark)

„Faros” dömping a találkozón

 A rendkívül látványos statikus kiállítás mellett szombaton 16 órától izgalmas felvonulással készülnek a szervezők, a hosszú konvoj rendőrségi biztosítással az Aeroparkból indulva oda-vissza végighalad a Vecsés–Ecser összekötőúton, ritka fotótémát kínálva a rajongóknak. A járművek túlnyomó többsége kívül-belül megtekinthető lesz, sőt több autóbusz utasterében közlekedéstörténeti kiállítás várja majd a látogatókat. Szombaton és vasárnap több alkalommal indulnak tematikus séták országosan ismert Ikarus-szakértők (Dr. Lovász György, Kukla László és Gerlei Tamás) vezetésével, akik izgalmas történetekkel szolgálnak egy-egy típus születéséről, nemzetközi sikereiről, az Ikarus gyár legérdekesebb korszakairól.

 A régi autóbuszok közül a legnagyobb a legendás és különleges vonalvezetésű „farosok” rajongótábora. Nem véletlen, hogy napközben jellemzően Ikarus 55-ösökkel zajlik majd az élménybuszozás, és ilyen járművek teljesítik majd az ingajáratot az Aeropark és a Népliget között. A kínálatban szerepel „ős” Ikarus 250-es, jobbkormányos autóbusz, lakóbusz és számos ritka példány, amelyet lelkes járműrajongók mentettek meg az enyészettől.

A típusok és az igazolt hiányzó

A repülőmúzeum Malév autóbuszai az esti órákban reptérlátogatásra indulnak, szombaton pedig sétarepülésre viszi a 71 éves 1-es Terminálról az előzetesen regisztrált utasokat a világ egyetlen repülőképes Li-2-ese, amely szintén benne van a korban, elmúlt 70 éves.

Ezek a típusok biztosan nem hiányoznak a III. Ferihegyi Ikarus-találkozóról:

Ikarus 55

Ikarus 66

Ikarus 50

Ikarus 266

Ikarus 250

Ikarus 350

Ikarus 280

Ikarus 415

Ikarus 256

Ikarus 480

Ikarus 125

Ikarus 543

Portálunk mindezen túl megkérdezte a szervezőket, látható lesz-e a tavalyi Ikarus-gyülekezet egyik különös sztárja, a meglehetősen romos állapotban lévő úgynevezett PALT: a csak néhány kísérleti példányban megépült konstrukció, amelynek lényege, hogy a belvárosi központból utasokat és csomagjukat egyszerre szállította volna egyenesen az induló járathoz.

Hogy ez a koncepció miért nem volt sikeres, arról már többször írtunk, de ettől még az a jármű, amelyet tavaly adományozott egy gyűjtő az LKK-nak, megérdemli a figyelmet és az érdeklődést. Az, hogy nem lesz az idén itt ezeken a jeles napokon, tulajdonképp nagyon jó jel, a magyarázat egyszerű: már zajlik a PALT újjáépítése, aminek sokak reményei szerint – majd, valamikor, mert ez hatalmas munka - egy mozgásképes kétszintes lesz az eredménye.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.