Ez volt a budai 86-os

Bohus Dávid   ·   2016.01.16. 16:15
86-os_bucsu0

Pénteken 23 óra 51 perckor indult autóbusz utoljára a 86-os vonalon. A feldíszített 280-as Ikarus Óbuda Bogdáni útig ekkor vitt utoljára ezen a viszonylat utasokat Újbuda Függetlenség Parktól, hogy mára átadja helyét a Fonódó villamosnak. Megszűnt hát a budai oldal egyik legjellegzetesebb járata. Miközben örülünk a Fonódónak, emlékezzünk erre a viszonylatra is!

Az autóbuszjárat a hatvanas években indult az óbudai Miklós utcából, majd a Pacsirtamező utca–Lajos utca–Zsigmond tér szakaszon elérte a Margit hidat, ahol a Gellért térig a Duna mellett közlekedett, több helyen bemutatva a pesti oldali panorámát. A Gellért tértől a Budafoki úton át érte el a Lágymányosi lakótelepet, majd útvonala a Kosztolányi Dezső téren ért véget.

A Miklós utcai végállomás a hetvenes években. A képre kattintva galéria nyílik (forrás: Fortepan)

Az útvonal közel ötven éves fennállása során csupán a végállomások változtak: 1982-ben a Miklós utcai a Bogdáni útra költözött; majd két és fél évtized múlva 2007. május másodikától a Bocskai út–Kosztolányi Dezső tér sarkán elhelyezkedő végállomás egy kilométerrel feljebb, az Újbuda Függetlenségi parkhoz került át.

Az autóbuszvonalon általában az Ikarus típuscsalád csuklós kivitelű járművei közlekedtek, majd 2005 áprilisától a BKV második ötvendarabos beszerzésű új, alacsony padlós Volvo 7700A autóbuszok (az FKU rendszámsorozat első tíz járműve) álltak forgalomba, biztosítva az akadálymentes közlekedést.

A vonal történetének egyik érdekessége volt, hogy a mai Futár rendszerét megelőzően 2006-ban a járműveket GPS jeladókkal, a nagyobb forgalmú megállókat pedig tájékoztató táblákkal szereltek fel, amelyen térképes jelzőrendszerrel látni lehetett, merre jár az aktuális megállóhoz közeledő legközelebbi autóbusz, továbbá a pécsi buszokról is ismert férfihang tájékoztatást adott, melyik megállót hagyta el a hamarosan megérkező autóbusz.

A Volvo autóbuszok mellé 2011 márciusa és novembere között tesztelésre érkezett egy MAN Lion's City GL ötajtós csuklós autóbusz, amely nyolc hónapos szolgálat után távozott Budapestről.

A járaton közlekedő autóbuszokat a BKV Zrt. biztosította a vonalon, viszont a tavalyi év novemberében utasforgalmi mérések miatt beálltak a forgalomba az agglomerációs közlekedést biztosító Volánbusz Zrt. 7900-as típusú Volvói, valamint a VT Arriva Kft. Mercedes Citarói (ez utóbbi járművek hétvégenként több alkalommal is előfordultak a viszonylaton).

* * *

Indóház Online – Hivatlan oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a holdon, a síneken vagy a sínek mellett, a tűzön vagy a vízen történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.