Épülhet az olasz csizma orrába vezető nagysebességű vasútvonal

iho/vasút   ·   2023.05.28. 09:00
paesaggio

Az olasz infrastruktúra-kezelő RFI egy kétmilliárd eurós szerződés keretében bízott meg egy hazai konzorciumot a Battipaglia–Romagnano szakasz megtervezésével és megvalósításával.

A hatvan százalékban a Webuild, húsz-húsz százalékban pedig a Ghella és az Impresa Pizzarotti vállalatokból álló konzorcium hozhatja létre a Campania régióban található, bő 130 ezres Salernót az olasz csizma orránál megbúvó, 180 ezres Reggio Calabriával összekötő vonal első szakaszát. A cirka 750 milliárd forint értékű beruházást az Európai Unió Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközén (RRF) keresztül tervezik finanszírozni.

A napokban bejelentett megállapodás értelmében a vasútvonal 1A részeként 35 kilométer hosszan épülhet ki háromszáz kilométer per órás sebességgel használható vasúti pálya, melyből 18 kilométer alagutakban, hat kilométernyi pedig viadukton fut majd.

A hagyományos vasúthálózat és a nagysebességű vonal között Romagnanónál hoznak létre átjárást, ezzel a nagysebességű szerelvények elérhetik majd a 67 ezres Potenza, a kétszázezres Taranto, valamint a mindössze ezer fős, de fontos ókori történelmi emlékekkel bíró Metaponto városait is.

A Battipaglia–Romagnano szakasz geológiai térképe (kép forrása: dp.avsalernoreggiocalabria.it)

A nagysebességű vonal jövőbeli szakaszai a tendereztetési fázisnál tartanak. Az RFI szerint a Cosenza–Paola/San Lucido rész kivitelezési munkálataira várhatóan a nyár elején írnak ki közbeszerzést, a Romagnano–Buonabitacolo és a Buonabitacolo–Praia a Mare szakaszokhoz pedig készülnek a megvalósíthatósági tanulmányok – adja hírül a Railway Gazette.

A Salerno–Reggio Calabria útvonal része a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) V-ös számú, Skandináviát a Földközi-tengerrel összekötő folyosójának – az uniós korridor a finnországi Helsinkitől a svéd főváros Stockholmon, a dán főváros Koppenhágán, majd több németországi nagyvároson, Ausztrián és a Brenner-hágón (és a bázisalagúton) átvágva éri el Olaszországot, melyen végighaladva egészen a szicíliai Palermóig tart.

(Nyitóképünkön az egyik viadukt látványterve. Kép forrása: dp.avsalernoreggiocalabria.it)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Jennifer, Celldömölk mindenese, tíz éve a 10-esen

Harmati Marcell   ·   2025.04.20. 16:00

Napjainkban ismét hallható a klasszik Csörgő hangja a Győr és Celldömölk között húzódó 10-es számú vasútvonalon: a 2149-es járkál arra géphiány miatt. Ám régebben még nem volt a csörgés ekkora szenzáció. Viszont voltak mások, amik igen! Szálljunk fel az „idővonatra”, és utazzunk vissza tíz évet!

Vasút Nagyvasút

Betoltak vele

iho.hu   ·   2025.04.17. 20:00

Látványos szakaszához érkezett a vasúti infrastruktúra fejlesztése Budapesten: a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezetének fokozatosan juttatják végleges helyére – a hídelem a tervek szerint az esti órákban elfoglalja pozícióját.