Elektromos buszok száz éve és ma

Kemsei Zoltán   ·   2016.05.02. 18:45
00kicsi

A budapesti buszközlekedés 1915. március 1-jén indult el, az Andrássy úton közlekedett két busz egyike egy Austro-Daimler gyártású, emeletes, akkumulátoros busz volt. Az első világháború azonban közbeszólt, az épp hogy elindult budapesti autóbuszüzem 1917 áprilisában leállt.

Elektromos autóbusz 1915-ben az Andrássy úton... (forrás: A fővárosi autóbusz-közlekedés 75 éve, Budapest 1990)

A háború után újraindított forgalomhoz Bécsből további öt használt, szintén Austro-Daimler gyártású buszt vásároltak, 1921. szeptember 24-én ezek a járművek is részt vettek a közlekedésben. A technológia kiforratlansága miatt azonban korlátozni kellett közlekedésüket: az 1924. október 24-én megindult, a Vilmos császár úttól a Lánchídon és az Alagúton át a Krisztina térig közlekedő 2-esen – a Lánchíd meredeknek ítélt felhajtója miatt – nem közlekedhettek. A Székesfővárosi Autóbusz Üzem (SZAÜ) a húszas évek végére ki is vonta a forgalomból az akkumulátoros járműveit.

Az akkumulátoros autóbuszok forgalmának budapesti újraindítása csak a 2010-es években fogalmazódott meg újra, immár környezetvédelmi szempontból. El is kezdődtek a tesztek: a cseh SOR és a kínai BYD járművei többször is jártak a fővárosban és környékén. A kínaiak 2013-ban újra visszatértek, ezúttal a Siemens-Rampinivel közös villanybusztesztet tartottak a Várban, és a próbafutást támogató Törökbálint környékén is. Időközben bemutatták az Evopro elektromos Modulo autóbuszát, a magyar fejlesztésű járművel újabb lehetőségek nyíltak a zéró emissziós budapesti tömegközlekedés előtt. A húsz magyar e-autóbusz beszerzéséről végül 2015. december 15-én írták alá a szerződést, forgalomba április 30-án álltak.

...és 2016-ban a Várban (fotó: Kemsei Zoltán)

A busz tehát megvan és működik, ám az infrastruktúra nem tökéletes: a Széll Kálmán téri, Várfok utcai buszforduló ugyanis szűknek bizonyult a környezetbarát buszoknak, a szintén a Várban közlekedő Karsan midiknél nagyobb tengelytávú járművek nem férnek el a hurokban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!


Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.