Egyre Oxygène-dúsabbá válik a francia levegő

iho/vasút   ·   2024.12.29. 12:00
sncf_caf_oxygene

Az SNCF Voyageurs újabb huszonkettőt rendelt a CAF tízkocsis intercity-motorvonataiból, most a Bordeaux–Marseille vonalra.

A francia nemzeti vasút SNCF még 2019-ben kötött keretszerződést a baszk gyártóval összesen százhárom kétszáz kilométer per órás sebességre képes szerelvényre, ebből alaprendelésként 28 Oxygène vonatot kértek a Párizs–Limoges–Toulouse és a Párizs–Clermont-Ferrand viszonylatokra. A beruházást a francia állam finanszírozza. Az ország úgynevezett „területi vonatelosztási egyensúly” (Trains d’Équilibre du Territoire, TET) megállapodása értelmében a szerelvények azon térségekben fognak távolsági járatokat teljesíteni, ahol nem elérhető a nagysebességű TGV szolgáltatás.

A napokban aláírt megállapodás értéke több mint 400 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 170 milliárd forint).

Az Intercités Oxygène elnevezésű, négyezer kilowatt teljesítményű motorvonatokon összesen 420 ülőhely (317 másod- és 103 elsőosztályú) található. A belső teret és az üléseket kifejezetten úgy tervezték meg, hogy az emléket állítson az ötven évvel ezelőtt forgalomba állított, eredeti Corail szerelvényeknek. Az új vonatokon az utasok kényelmét LED-es olvasólámpák, konnektorok, USB-csatlakozók és nagysebességű wifi fokozza.

A Z27600 sorozatú járműveket a CAF száz százalékban a franciaországi, reichshoffeni üzemében építi majd meg. Az alaprendelés vonatai közül több már el is készült – az elsőt idén tavasszal mutatták be hivatalosan –, de a többi is már a készre szerelés fázisában tart. Az új megrendelés 2029-ig biztosan munkát ad az elzászi egységnek.

A baszk gyártó az első kész motorvonatokkal jelenleg a csehországi, velimi tesztpályán (VUZ Velim) végez különböző dinamikus próbákat; a cél az Oxygène-ek kialakításának és teljesítményének hitelesítése szélesebb körű európai szinten. A vonatok franciaországi tesztjei a tervek szerint 2025 őszén kezdődhetnek meg, 2026-tól pedig már utasforgalmi próbákat is végeznek majd velük a Párizs–Limoges–Toulouse és a Párizs–Clermont-Ferrand vonalakon, hogy várhatóan 2027 elején állandó forgalomba lehessen őket állítani.

Az SNCF Voyageurs folyamatosan frissíti flottáját: december elején az Alstommal véglegesített egy újabb 35 regionális (RER), újgenerációs motorvonatra szóló rendelést közel 520 millió euró (bő 210 milliárd forint) értékben. A száz százalékban a regionális közlekedési hatóság által finanszírozott új, emeletes vonatok – melyek közül 166-tal már a napi forgalomban is lehet találkozni – Európa egyik legforgalmasabb városi térségében, a párizsi elővárosi területen áll majd szolgálatba, mely nagy változásra készül januártól a két és fél eurós (cirka ezer forintos) egységes menetjeggyel – jelenti a Rail Tech.

(Nyitóképünkön az első elkészült Oxygène motorvonatok egyike. Kép forrása: railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közlekedésfejlesztés Vasút Kutatás-fejlesztés Közlekedéstervezés Nagyvasút

Stratégiai szövetség a jövő mérnökeiért: szorosabbra fűzi az együttműködést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a V-Híd Csoport

iho   ·   2025.01.10. 12:00

Cél, hogy az Építőmérnöki Kar hallgatói gyakorlati és versenyképes tudást szerezzenek, a már szakmában dolgozók pedig folyamatos képzést kapjanak. Az oktatási programok és a kooperatív képzések mellett a felek kutatás-fejlesztési területen is aktívan együttműködnek.

Vasút Nagyvasút

Schengen csúszva a magyar–román vasúti határon

Tevan Imre   ·   2025.01.10. 09:00

Tényleg megint mindenki hülye a magyar vasút körül? Ezért várják ki továbbra is a vonatok Magyarország és Románia között azt az időt, ameddig tavalyig a határellenőrzés tartott? Annak ellenére, hogy január 1-jétől már nincs ellenőrzés. A körülmények ismeretében a válaszunk: nem. Hosszabb folyamatról van szó, a menetidő talán az év közepétől csökkenhet.