Budapest–Tel Aviv: mostantól UP!

Márványi Péter   ·   2014.04.02. 16:45
cim

Vízfüggönyös köszöntés: a légitársaság ugyanaz, a brand más, a gép festése is

Nem új cég, még csak nem is új leányvállalat, hanem más brand, és más repülőgép-konfiguráció – így magyarázta az El Al magyarországi képviseletének ügyvezetője, Váradi János a ferihegyi sajtótájékoztatón az új színekben a 13-as jobb pályára leszálló Boeing 737-800-as megjelenését. Az UP megalakítása szemlátomást követi azt az európai és ázsiai „divatot”, amelynek a lényege, hogy a low-costok kemény konkurenciájára, és egyáltalán a piaci helyzetre válaszul, egy hálózati, hagyományos légitársaság létrehozza a maga diszkontvállalkozását, és felajánlja az utasnak: ha akarja, alacsony árakon és minimális kiszolgálás mellett repülheti ugyanazt a vonalat, amit néhány üléssorral előbb, és persze jóval drágább jegyárakon, másvalaki a szokásos hagyományos fedélzeti kiszolgálás mellett, illetve valamivel kényelmesebben üldögélve tölthet el.

A kék alapszín megtartása mellett az UP megjelenése kifejezetten derűs

Ez az UP esetében azt jelenti, hogy a gép első szektorában harminc-egynéhány „economy-plus” ülést helyeztek el nagyobb, harminchét hüvelykes térközzel. A hátsó szektor a „sima” economy, aminek az igénybe vétele a más diszkontokéhoz hasonló feltételekkel történik, egy nyolckilós, meghatározott nagyságú kézipoggyász vihető a gépre ingyen, feladott poggyászért és ültetésért, valamint ételért-italért fizetni kell, de maga a jegyár jóval olcsóbb.

Aki azt gondolná, hogy a Wizz Tel Avivba indított járatai gondolkodtatták el az izraeli állami légitársaságot, az persze nem jár messze az igazságtól, de a helyzet ennél mondhatni jóval drámaibb. Mint arról korábban beszámoltunk, épp most, áprilisban lép életbe az Európai Unió és Izrael között tavaly megkötött Open Sky megállapodás, amelynek értelmében az unió és Izrael között a légitársaságok kötöttségek és külön kétoldalú megállapodások, állami engedélyek nélkül indíthatnak járatokat.

Gurulás az utolsó métereken

Vagyis nincs mese, Izrael, illetve az El Al ugyanolyan, szinte korlátlan konkurenciával kerül szembe, mint ami sok európai légitársaság helyzetét rendítette meg vagy legalábbis komolyan hozzájárult esetleges bukásához is... Az El Al azonban láthatóan komolyan készült a kihívásra, és a közepes hatótávolságú járatok vegyes típusú üzemeltetésével válaszol.

Ami egyébként, amint Váradi János szavaiból kiderült, nemcsak azért hasznos, mert az El Al is tud a diszkontokhoz hasonló jegyárakkal is operálni, hanem mert az UP-flottához tartozó gépek belső elrendezése jóval nagyobb kapacitást jelent: 114 helyett 180 utas repülhet egy hibrid járaton. A nagyobb ülésszám persze nyilván összefügg a növekvő igényekkel, amelyek a csökkentett, diszkontmodell szerinti értékesítésből adódnak.

737-800-as portré a nyitótortával, amit aztán a személyzet kapott meg

Ez számokra lefordítva azt jelenti, hogy a tavalyi évhez képest az El Al/UP Budapest és Tel Aviv között nem kevesebb, mint hetvenszázalékos utasszám-növekedésre, összesen 125 ezer utasra számít, és ennek a kapacitásnak már a hetven százalékát le is foglalták az idei járatokra. A heti menetrend tizenegy járatot tartalmaz, persze van esély sűrítésre is, és az iho/repülés információi szerint, ha ennyire intenzíven nő az utazási kedv, akkor bizony elképzelhető, hogy az eredeti festésű El Al-flottából is olykor egy-egy nagyobb gépet fognak esetenként beállítani, ha idén nem is várható olyasfajta Jumbo-charterezés, mint amire tavaly láthattunk példát.

Amit mindeközben az El Al/UP más diszkontokkal szemben kínál, az az, hogy a gépek ugyanúgy az érintett európai célpontok fő repülőterein szállnak le, a fő terminálokon, utashidakhoz állnak, nincs sátrazás, nincs buszozás, mondta a képviselet-vezető.

Szalagvágók: balról Jost Lammers, jobbról Váradi János, középen a gép kapitánya

Az UP ugyanúgy része az El Al hálózatának, vagyis nemcsak két állomás közti útra kínál jegyeket, hanem csatlakozásra, átszállásra is, és emellett változatlanul a világ legbiztonságosabb légitársaságának járatait teljesíti, fogalmazott Váradi János, aki a gép vízsugaras fogadása, a szalagátvágás és az elmaradhatatlan járatnyitó torta átadása után a sajtótájékoztatón azt is elmondta: a napokban volt huszonöt éve, hogy az El Al első budapesti járata leszállt Ferihegyen, a légitársaság most, negyedszázad elteltével egyszerre lép a felnőttkorba és fiatalodik meg az UP belépésével.

Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója elmondta, nagy megtiszteltetés, hogy Budapest egyike lehetett az első városoknak, ahová az UP járatai a napokban beindultak (egyébként a többi: Berlin, Kijev, Prága és Larnaca). Gyönyörű a gép, kiváló a szolgáltatás, az El Al eddigi előnyei a kedvező árral kiváló kombinációt jelentenek, fogalmazott a reptérkezelő vezetője az UP járatnyitó sajtótájékoztatóján.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.