Zuhanás a mocsárba – mi történt a teherszállítóval?
Miami felszállással Houston felé tartott tavaly februárban az Atlas Air járatát végrehajtó Prime Air Boeing 767-es teherszállítója, a megközelítés azonban brutális és jó ideig érthetetlen katasztrófába torkollott. A gép negyven mérföldnyire a célrepülőtértől, hatezer láb magasságból gyors süllyedésbe kezdett majd becsapódott egy mocsaras területre, a teherszállítón hárman vesztették életüket, a két pilóta és egy velük tartó, ugyancsak a pilótafülkében tartózkodó Mesa kapitány. Az NTSB néhány napja interneten közvetített nyilvános meghallgatásra bocsátotta a megállapításait, amelyekből az derül ki, hogy a baleset a másodpilóta hibás ténykedésének illetve térbeli tájékozódása elvesztésének volt köszönhető, de a kivizsgálók fontos ajánlásokat tettek a repülőgépvezetők hátterének és korábbi teljesítményének dolgában is.
A másodpilótát az késztette a kormányoszlop erős előre nyomására, hogy előtte véletlenül megnyomta a gép átstartolására szolgáló gombot, ettől a hajtóművek felszálló teljesítményen kezdtek dolgozni, a pilóta pedig a gyorsulást úgy értelmezte, hogy a gép erősen megemeli az orrát és hamarosan átesik: az rögzítőkből kinyert adatokból azonban egyértelmű, hogy átesésről szó nem volt, a figyelmeztető rendszerek nem jeleztek, sem a „botrázó”, az átesés közelségére figyelmeztető stick shaker, sem az alacsony sebességre utaló hangjelzés, sem az a berendezés, ami túlságosan nagy állásszög miatt riasztotta volna a személyzetet. A másodpilóta beavatkozása ellentétes volt a standard eljárásokkal – összegezte az NTSB.
Mindeközben a gép kapitánya a rádióforgalmazással, a navigációval volt elfoglalva, és csak későn érzékelte, mi történik, de akkor sem adott egyértelmű jelzést arra, hogy átveszi a gép irányítását. Ez tette lehetővé a másodpilótának, hogy a gépet meredek süllyedésbe vigye. Más vélemények szerint a kapitánynak már akkor közbe kellett volna avatkoznia, amikor a másodpilóta túl nagy sebesség mellett, a reptértől túl messze kezdte meg a fékszárnyak kibocsájtását.
Ami túlmutat magán a baleseten: a másodpilóta, egyébként ötezer órás repülési múltja során, a vizsgálat szerint többször megbukott vagy rosszul teljesített a különféle vizsgákon, miközben nem kevesebb, mint hét légitársaság alkalmazta. A másodpilóta szándékosan titkolta el ezeket a rosszul sikerült kiképzési mozzanatokat, amelyek során egyébként azt állapították meg, hogy az illető a kritikus helyzetekre frusztráltan, át nem gondolt, hirtelen válaszokkal reagál.
Az NTSB arra hívta fel a figyelmet, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal elmulasztotta annak a pilóták teljes múltját, teljesítményét, vizsgáinak részleteit tartalmazó digitális adatbázis kiépítését, amit pedig egy vonatkozó jogszabály még 2010-ben írt elő, és amelynek révén a nem megfelelő repülőszemélyzet kiszűrhető lenne, még akkor is, ha valaki megpróbálná eltitkolni a korábbi problémáit, rossz vizsgaeredményeit, sikertelen szimulátor-ellenőrzéseit. Az ajánlások között szerepel a kereskedelmi repülésben működő repülőgépek pilótafülkéinek felszerelése a személyzet tevékenységét rögzítő videóberendezéssel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!