Zugló, Rákospatak

Kemsei Zoltán   ·   2016.04.16. 16:15
00kicsi

A 44-es viszonylatszám története a budapesti villamosvasút hőskoráig nyúlik vissza, talán nem sokan tudják, hogy a BVVV (Budapesti Villamos Városi Vasút) csak halottak napján közlekedő, Őrház–Új köztemető közötti betétjárata viselte először ezt a számot. A Rákóczi úton először 1921-ben utazhattunk a 44-esen az Erzsébet hídtól a Népligetig, 1926-ban az Állatkertnél, 1944-ben már a Bosnyék téren volt a pesti végállomás.

44-es villamos az utolsó években a rákospataki végállomáson (forrás: VEKE-archívum)

A háború után a lerombolt hidak közül az Erzsébet híd újjáépítése volt az utolsó, az 1964-es átadás előtt a valaha itt átkelő viszonylatok (az építkezésektől függően) hol a Március 15. térig, hol a Ferenciek teréig (Felszabadulás tér), hol pedig az Astoriáig jártak. Az ötvenes években aztán több, villamossal addig nem, vagy gyengén feltárt területre szerveztek viszonylatokat, így indult meg például a Hévízi úti vontatóvágányon az 5-ös, a Hoffherr Albert utcában a rövid életű 41-es, a kőbányai 13-as is. Zuglóban kétvágányú pályát építettek a Nagy Lajos király útján az addigi egyvágányú helyett a Bosnyák tértől a Mogyoródi útig, és elindult az Egressy és a Vezér utcákon a 64-es viszonylat. A Bosnyák tértől kiindulva a Rákospatakig hosszabbították a 44-est, 1956. április 16-án.

A Csömöri úti pálya a Bosnyák tér közelében (Komjáthy Zoltán felvétele)

Ez a rövidke, hurokban végződő vágány Zugló egyes lakóterületeinek feltárásán kívül a kocsiszíni mozgatásokban, a motor+pót összeállítású szerelvények fordításában is szerepet játszott. A 44-es villamos 1995 karácsonyi megszüntetése után a Csömöri úti vonalat még üzemi menetek, különjáratok is használták, és a kocsiszínen kívül rekedt villamosok tárolásában is komoly feladat hárult rá.

Az egyre elhanyagoltabb hurokvágány 2009-ben (fotó: a szerző)

A közelmúltban felmerült a Csömöri úti (és ezzel az egész Thököly úti) villamospálya újjáélesztésének ötlete, a túlzottan drágának ítélt újpalotai metróhosszabbítás helyett gyorsvillamost álmodtak ide a városatyák és a tervezők. A projekttől azonban – a hírek szerint – a közelmúltban visszaléptek, az ok Újpalota lakosságának és az őket képviselő egyes politikai mozgalmaknak tiltakozása volt. Hogy épül-e valaha villamos a Csömöri úton, azt nem tudhatjuk, mint ahogyan azt sem, az egyre jobban gazosodó pálya és hurokvágány helyére létezik-e valamiféle rendezési terv – vagy pedig az „elveszett sínekben” gyönyörködhetünk még hosszú évekig.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek