ZF távdiagnosztika már villamosokhoz is
Ami a buszokon bevált, azt kezdik el alkalmazni a villamosokon is.
Az autóbuszok automata sebességváltóinál már legalább húsz éve elérhetők az üzemeltetést, a mindennapos igénybevételt precízen elraktározó, fedélzeti diagnosztikai rendszerek. Ezek az adatok már évek óta online, menet közben, minden percben hozzáférhetők, hasonlóan a motordiagnosztikához. Az adatok alapján lehet előre ütemezni szükséges javításokat és tervezni a várható alkatrészigényeket és műhelykapacitást. A ZF most ezt a meglévő, bevált rendszert szabta át villamosokra.
Az első gyakorlati tesztek 2018-ban kezdődtek Grazban. A kedvező eredményeknek köszönhetően, 2020 végén tíz villamost szereltek fel az új távdiagnosztikai rendszerrel és idén további harminc járműbe építik be, a CMS-t (Condition Monitoring System – állapotfigyelő-rendszer). Ezzel megnyilt a sorozatgyártás lehetősége, elérhetősége a villamospiac számára is. Egy hasonló megoldást egyébként a ZF már 2019-ben bemutatott a nagyvasútnak is.
A különböző érzkelők rögzítik
- a forgóvázak terhelését,
- a jármű gyorsítását,
- a fékezés intenzitását,
- a visszatáplálás mértékét,
- a hajtóműolaj állagát és hőmérsékletét,
- az esetleges kerékkipörgést,
- a rugózás mértékét, intenzitását vagy
- az oldalirányú erőhatásokat.
Utóbbiakból az üzemeltető a pálya aktuális állapotáról is közvetett képet kaphat, nem kell időigényes pályabejárást tartani vagy csak bizonyos szakaszokat kell felülvizsgálni. Sőt, még akár menetzaj mérése is lehetséges, ami szintén árulkodó lehet a pályák állapotáról.
A CMS a ZF IoT-Cloud felhő alapú szolgáltatását használja, ami egyben visszacsatolás a gyártó felé is, valós, gyakorlati körülmények között kapnak képet az igénybevételekről, elősegítve a fejlesztéseket.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!